2020-04-30 09:36Pressmeddelande

Välkomna besked från regeringen – läget för besöksnäringen akut

Regeringen och dess samarbetspartier, Centerpartiet och Liberalerna, presenterade idag ett nytt stödpaket till näringslivet.

-Dagens besked var nödvändigt och ligger i linje med vad Visita har begärt. Vi välkomnar att regeringen och dess samarbetspartier, men även oppositionen, har lyssnat och till slut föreslagit ytterligare åtgärder för att rädda jobb och företag, säger Jonas Siljhammar, VD på Visita i en kommentar.

-Läget i besöksnäringen är akut. Hotellen står tomma, restaurangernas intäkter har störtdykt och det råder stor oro inför sommaren.

-Nu gäller det att vi studerar detaljerna i paketet så att åtgärderna får avsedd effekt. Det är av största vikt att ansökningsproceduren är enkel så att utbetalningar till de värst drabbade kan göras så snart som möjligt för att undvika konkurser eller andra skadliga effekter, avslutar Jonas Siljhammar, VD på Visita.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 400 medlemsföretag med över 7 800 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.