2021-09-02 05:46Pressmeddelande

Tre premiärer samma vecka för Västerbottensteatern

Lifsens rot - av och med med Ellenor Lindgren och Nina Nordvall Vahlberg, blir höstens första premiär för Västerbottensteatern. Nypremiär 8 september. Bild: LisaLove Bäckman 2021.Lifsens rot - av och med med Ellenor Lindgren och Nina Nordvall Vahlberg, blir höstens första premiär för Västerbottensteatern. Nypremiär 8 september. Bild: LisaLove Bäckman 2021.

Teaterhösten drar igång med en rivstart för Västerbottensteatern. Sara kulturhus i Skellefteå öppnar för besökare och Årets kulturkommun invigs. Kryddat därtill med tre teaterpremiärer blir kommande vecka milt uttryckt intensiv för teatern. På scenerna väntar uruppförande av Karatepojken och Frihet, jämlikhet och nalta tro medan Lifsen rot har nypremiär.

Västerbottensteatern står mitt i en inflyttning i nya Sara kulturhus som öppnar portarna för besökare på onsdag 8 september. Söndag 12 september invigs Skellefteås år som Årets kulturkommun i Västerbotten.

Under öppningsveckan har dessutom tre av Västerbottensteaterns produktioner premiär.

Lifsens rot, av och med Ellenor Lindgren, är baserad på Sara Lidmans roman med samma titel. Den är producerad och har spelats tidigare på Västerbottensteatern. Det är berättelsen om Rönnog. Om lyckan att vara förälskad och olyckan att vara född till kvinna. Om motståndet som blir själva kärnan, kraftens källa; vreden lifsens rot. På scenen finns även musikern Nina Nordvall Vahlberg som komponerat föreställningens musik.

Frihet, jämlikhet och nalta tro är en berättar- och musikföreställning om en tid fylld av kamp och gemenskap. Vi får möta människorna som under 1800-talets slut gick i täten för utveckling och som gjorde Sverige till en demokrati. Den tidsanda föreställningen speglar bildar en fond till den historia som berättas i Musikanternas uttåg med urpremiär i november.

Karatepojken är en gripande monolog om att växa upp, gå vidare och att förändra sin tillvaro. På scenen finns William Beijer vars egna erfarenheter ligger till grund för föreställningen. Med hjälp av klassiskt berättande, musik och kampsport tar William med publiken på en resa fylld av skratt, tårar och vrede.

Rekordartat publikintresse vid biljettsläppet
Att det finns ett stort uppdämt behov av att uppleva teater på scenerna kunde noteras vid gårdagens biljettsläpp. Statistik är inte sammanställd ännu, men det kan konstateras att det aldrig varit ett liknande sug efter biljetter. Medvetenheten om att restriktionerna begränsar antalet biljetter bidrog förmodligen till detta. Förhoppningen är därför att Västerbottensteatern ska kunna släppa fler biljetter längre fram.

INBJUDAN TILL MEDIA
Till premiärerna är förstår media varmt välkomna. Men med hänvisning till det stora publika intresset och rådande restriktioner är antalet platser mycket begränsat (speciellt till Lifsens rot) varför vi även bjuder in till genrepen. Se tider nedan.

Pressbiljetter bokas via Pär Löfbom. Kontaktuppgifter nedan.

PREMIÄRFÖRESTÄLLNINGARNA
Lifsens rot:
Nypremiär onsdag 8/9 kl 19.00, Scen 4, Sara kulturhus, Skellefteå.
Pressbiljetter finns till genrep 7/9 kl 15.00 på samma scen.
Medverkande: Ellenor Lindgren och och Ninni Nordvall Vahlberg.
Manus: Ellenor Lindgren (baserat på Sara Lidmans roman Lifsen rot).
Regi: Lillemor Skogheden.

Frihet, jämlikhet och nalta tro: Urpremiär torsdag 9/9 kl 12.00, Trappscenen, Sara kulturhus.
Pressbiljetter finns till genrep 8/9 kl 15.00 på samma scen.
Medverkande: Gunnar Eklund, Mattias Kågström och Sonja Lindblom.
Manus: Gunnar Eklund, Bobo Lundén och Tora von Platen.
Regiöga: Anna ”Pluck” Söderling.

Karatepojken: Urpremiär fredag 10/9 kl 13.00, Scen 4, Sara kulturhus, Skellefteå.
Pressbiljetter finns till genrep 9/9 kl 13.00 på samma scen.
Medverkande: William Beijer och Malin Lundqvist (samtalsledare/pedagog).
Manus: Simeon Maya.
Regi: David Åkerlund.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt