2021-08-18 11:53Pressmeddelande

Västerbottensteatern presenterar höstrepertoaren 2021

Musikanternas uttåg, premiär på Västerbottensteatern i Sara kulturhus 17 november 2021. Bild: LisaLove Bäckman.Musikanternas uttåg, premiär på Västerbottensteatern i Sara kulturhus 17 november 2021. Bild: LisaLove Bäckman.

Världspremiär och västerbottnisk berättarglädje under premiärsäsongen i Sara kulturhus

Sara Lidman, PO Enquist, Torgny Lindgren – när Västerbottensteatern presenterar repertoaren för sin första säsong i nya Sara kulturhus i Skellefteå dominerar den västerbottniska berättarskatten. "Urpremiären på PO Enquists Musikanternas uttåg blir en av de absoluta höjdpunkterna under hösten", säger teaterns vd Fransesca Quartey.

– Det känns fantastiskt roligt, utmanande och inspirerande att nu äntligen få ta plats på scenerna i Sara kulturhus med en repertoar som vi är väldigt stolta över. Att dessutom få göra det med flera produktioner baserade på våra stora västerbottniska berättare lyfter det hela ännu en nivå, säger Fransesca Quartey.

Sara först ut i Sara
Teaterns första spelår i nya Sara kulturhus inleds passande nog med nypremiär på Ellenor Lindgrens hyllade Lifsens rot, som baseras på Sara Lidmans text. Torgny Lindgren står för den litterära förlagan till Gunnar Eklunds När prinsen kom till byn – även den är en nypremiär på en uppskattad föreställning med berättarteater.

Urpremiär för Musikanternas uttåg
Höstens stora nysatsning blir urpremiären på iscensättningen av PO Enquists Musikanternas uttåg. Den har premiär 17 november och blir då Västerbottensteaterns första egna stora nyproduktion i Sara kulturhus
– Att göra teater av Enquists litterära mästerverk, som kallats något av ett epos för Skellefteåbygden, har länge diskuterats och önskats av många så det var en efterlängtad möjlighet som vi fick när PO Enquist gav teaterns konstnärliga ledare Bobo Lundén sitt godkännande att sätta upp den, säger Fransesca Quartey.

Till premiären bjuds teatersverige in och intresset är stort säger Fransesca.
– Nyfikenheten både på det nya huset och Musikanternas uttåg är stort så gensvaret har varit gott. Sara kulturhus och Västerbottensteatern blir på så sätt en mötesplats för kultur- och teaterbranschen i Sverige.

Mäktig festivalvecka
Västerbottensteaterns höstrepertoar andas optimism och genuin glädje över att kunna erbjuda publiken ett både kvalitativt och kvantitativt imponerande utbud. En mäktig festivalvecka väntar 18-24 oktober då den trettonde Berättarfestivalen genomförs i arrangemang av teaterns berättaravdelning Nordiskt Berättarcentrum. I år är festivalen större än någonsin och fyller såväl Sara kulturhus som hela kommunen med ca 150 tillfällen till berättarupplevelser arrangerade i samverkan med en mängd lokala aktörer.

Premiär för Karatepojken
Västerbottensteaterns ungdomsavdelning UngHästen fortsätter sitt arbete att med teater som verktyg öppna upp för samtal med unga kring svåra frågor. Höstens premiär på UngHästen blir på William Beijers Karatepojken – en gripande monologföreställning om att gå vidare, om att växa upp, om att förändra sin tillvaro.

Teater + mat med Musikalakademien
Det uppskattade konceptet Teater + mat tar Västerbottensteatern med sig till Sara kulturhus och öppnar för samarbeten med restaurangerna i Sara kulturhus. Lunchpubliken erbjuds en mix av gästspel och teaterns egna produktioner. Samarbetet med Musikalakademien på Strömbäck folkhögskola fortsätter i form av tre musikaliska lunchföreställningar. Temat är "Den gyllene eran" – den underhållningsvärld som växte fram i Sverige från 1930-talet och framåt. Det handlar om exempelvis Knäpp upp, Svenska ord och Den ökända hästen från Troja. Mer spännande samarbeten med Musikalakademien skymtar i framtiden.

Med buss till musikanterna
Västerbottensteatern har de senaste åren växlat mellan att spela på hemmaplan i Skellefteå och att mixa det med flitigt turnerande i länet. Hösten 2021 blir hemmabasen nyetableringen i Sara kulturhus, men genom samarbete med länets teaterföreningar bjuds publiken in till teaterresor med buss. Många resor till Musikanternas uttåg är redan inbokade och fler är på gång. Både UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum kommer dessutom att arbeta ute i länet, bland annat genom skolföreställningar och arbetet med Årets berättarkommun som i år är Storuman.

- - - - - - - - - - - - -

Nedan finns länkar till:
Säsongsprogram (pdf för nedladdning)
Information om Lifsens rot, Musikanaternas uttåg och Karatepojken.
Berättarfestivalens program.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt