"Vi har skapat en föreställning som jag hade behövt se när jag var ung". Det säger William Beijer, skådespelare på UngHästen/Västerbottensteatern om Karatepojken som bygger på hans egna personliga erfarenheter om en tuff uppväxt.
Samtal till BRIS om fysiskt och psykiskt våld i hemmen har ökat markant under 2020. Det är en anledningarna till att UngHästen nu riktar in sig på temat "våld". Skådespelaren William Beijer kände direkt att han ville göra en föreställning om detta.
– Karatepojken är skriven utifrån mina erfarenheter som ung. Simeon Maya – som har skrivit manus – och jag pratade mycket om att växa upp och att kunna gå vidare från svåra förhållanden. Vi ville göra en fartfylld actionladdad föreställning, som kanske inte alltid förväntas av en monolog om ett relativt tungt ämne. Därefter skrev Simeon ett asbra manus där man får följa karaktären Victor.
Vill förmedla hopp
Med sin actionfyllda monolog vill William förmedla att ingen ska behöva känna sig ensam, han vill inge hopp.
– Med Karatepojken vill jag först och främst inge hopp till dem som på olika sätt har vuxit upp i ett hem som inte känns tryggt. Till dem som behöver ta ansvar för saker som ingen ung ska behöva ta ansvar för. Jag hoppas att den styrkan jag känner av att stå på scen och berätta om de svårigheter jag upplevt kan ge hopp till dem som upplever eller har upplevt liknande motgångar.
I föreställningen får man följa Victor en bit på hans resa i livet. Samtidigt ställs frågan - hur kan man ta sig vidare?
– Victor är väl som vem som helst på många sätt. Han försöker balansera skolan, kompisarna, vad man skall bli när man ”blir stor” samtidigt som han inte är trygg hemma och bär på det ofrivilliga ansvaret och hemligheten. Det är ju för mycket för vem som helst.
Fartfyllt äventyr och superkrafter
I Karatepojken får William Beijer chansen att arbeta med flera olika sceniska uttryck.
– Det är jätteroligt! David Åkerlund, som regisserat föreställningen, skapade ett väldigt lekfullt arbetsrum. Vi ville bjuda publiken på ett fartfyllt äventyr. Då vi inte har möjlighet att kånka på massor av scenografi har vi istället jobbat flitigt och tätt med ljuddesignern Henrik Alakangas, för att skapa den actionvärld som Victor flyr till när verkligheten är för svår att hantera. Ljudbilden skapar dom mest fantastiska miljöer och jag är själv chockad över hur mäktigt det blivit. Det har varit en krävande process med fightscener, krigsscener, blandat med dialog (betydligt klurigare när man är själv) och superkrafter. Men så barnsligt kul.
William är tacksam för att han fått möjligheten att göra den här föreställningen som ligger så nära honom själv.
– Det har varit ett nöje att få jobba fram denna monologföreställning tillsammans med så kunniga yrkesutövare som finns på Västerbottensteatern. Allt på scenen och utanför; scenografi, ljuddesign, regi, affisch, manus, pedagogik, rekvisita och teknik, har blivit så bra tack vare alla dessa proffs.
Pedagogiska samtal
UngHästen kommer att arbeta med pedagogiska samtal i anslutning till föreställningen.
– För oss på UngHästen är teatern 50% och det pedagogiska samtalet 50%, båda är lika viktiga. Det pedagogiska arbetet är under tillverkning men vi kommer att lägga fokus på att man är inte ensam och det finns hjälp att få, säger Malin Lundqvist avdelningschef på UngHästen och ansvarig för de pedagogiska samtalen.
Karatepojken har premiär under hösten och kommer att spelas på gymnasieskolor och även som offentlig föreställning.
Manus: Simeon Maya
Regi: David Åkerlund
Medverkande: William Beijer, skådespelare och Malin Lundqvist, pedagog.
Längd: ca 120 min inkl. pedagogiskt efterarbete.
Målgrupp: Gymnasieungdomar och offentliga föreställningar.
Premiär 10 september 2021
BRIS 2021 Första året med pandemin – om barns mående och utsatthet
Så här säger BRIS om ämnet våld:
Det skett en väsentlig ökning av samtal om familjekonflikter – större än någonsin tidigare. För barn vars föräldrar har psykisk ohälsa har situationen under året förvärrats och barn har beskrivit att pandemin försämrat många vuxnas mående. Det har skapat en svår och oförutsägbar tillvaro i hemmet för vissa. Samtal till Bris om fysiskt och psykiskt våld har alltså ökat markant under 2020.
Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.