2021-11-03 07:00Pressmeddelande

Prästen Albin går från kyrkan till teatern

Albin Avander, nyanställd (från 1 januari 2022) som samtalsledare och projektledare på UngHästen, Västerbottensteaterns ungdomsavdelning. Foto: Jonas Lundqvist.Albin Avander, nyanställd (från 1 januari 2022) som samtalsledare och projektledare på UngHästen, Västerbottensteaterns ungdomsavdelning. Foto: Jonas Lundqvist.

Västerbottensteaterns ungdomsavdelning UngHästen nyanställer samtals- och projektledare

Nu lämnar Albin Avander sitt arbete som präst för en roll som projektledare och samtalsledare på UngHästen, Västerbottensteaterns ungdomsavdelning. Det kan ses som ett stort steg, men i grund och botten handlar det om samma sak – att möta människor och stötta dem, menar Albin.

Möten med människor har varit den röda tråden i Albin Avanders hela yrkesliv – det senaste året som församlingspräst på Anderstorp och dessförinnan sju år som skolpräst inom Sankt Olovs församling. Främst har han arbetat med att genom samtal stötta gymnasieungdomar. Det ligger nära UngHästens mångfaldigt hyllade verksamhet – att med teater som metod hjälpa unga att prata om svåra frågor.

Jättepeppad!
Albin hoppas nu att få bidra till det arbetet som han ser som mycket viktigt.
– Jag är jättepeppad! Nu ser jag ser fram emot att tillsammans med det här fina gänget jobba med svåra frågor som psykisk ohälsa och prata med unga om det som är tufft. Det kan låta som en klyscha, men möten och samtal är så viktigt för att kunna stärka, ge stöd och leda till trygghet.

Varmt välkommen förstärkning
Malin Lundqvist, avdelningschef på UngHästen, hälsar Albin varmt välkommen till teamet.
– Vi är jätteglada att just Albin kommer till oss som förstärkning på pedagogsidan. Han har lång erfarenhet och spetskompetens när det gäller att arbeta med svåra och känsliga samtal med barn och vuxna. Nu kommer vi att ha möjlighet att jobba med ännu fler klasser i kris och där är efterfrågan stor.

Teatern har alltid funnits med
Efter uppväxten i Varuträsk har Albin bland annat arbetat inom äldreomsorgen och studerat ett år till lärare innan han valde prästbanan. Möten med människor är den genomgående röda tråden, men teatern har även funnits med på olika sätt. Via Urkraft fick han prova teaterarbetet på Västerbottensteatern i föreställningen Först föds man ju.
– Jag tänkte att vad härligt om det kan vara så här på en arbetsplats! Så jag sökte mig till teaterprojektet Blå hästen som arbetade med barn och unga. Under mitt år med lärarutbildningen så fick jag också chansen att arbeta med teater och ett kärlekstema i en klass, vilket var jättekul tyckte klassen. Och jag!

Albin Avander börjar sin anställning på UngHästen 1 januari 2022. Det första uppdraget blir det pedagogiska  arbetet kring William Beijers föreställning Karatepojken.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kontakt: Albin Avander, tel 070-366 09 05

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Malin Lundqvist
Avdelningschef UngHästen