2018-01-16 12:42Nyheter

DEN FÖRNYBARA VÅGEN VÄXER I EUROPA

Nordic Green EnergyNordic Green Energy

Användningen av förnybar energi fortsätter öka i Europa – Både Tyskland och Storbritannien slog under förra året sina respektive rekord i grön elförbrukning.

– Att två av Europas starkaste ekonomier tar så stora steg framåt i övergången till förnybart skickar positiva signaler till övriga länder och till Sveriges alla företag och hushåll om att vi är på helt rätt väg, säger Mikael Söderman, Sverigechef för Nordic Green Energy.

Tyskland ses som ett föregångsland när det kommer till satsningar på förnybar energi och förra året växte landets förnybara elproduktion från 29 till 33 procent, alltså en tredjedel av den totala produktionen. Vindkraft fick ett särskilt stort uppsving och är nu Tysklands näst största energikälla.

Storbritannien har sedan 2012 halverat koldioxidutsläppen i energisektorn och förra året blev det grönaste någonsin. Landet slog rekord i både vind- och solkraftsproduktion, och har lagt särskilt fokus på att minska användandet av gas och kol.

Vill du teckna ett grönt elavtal? Gå in här.
Vill du teckna ett grönt elavtal till ditt företag? Läs mer om det
här.

Ämnen: 2018

Om Nordic green Energy Press