2018-05-23 11:45Nyheter

HÖJT INVESTERINGSSTÖD FÖR SOLCELLER

Nordic Green EnergyNordic Green Energy

Nu får svenska hushåll som investerar i solceller ännu mer i stöd. Från årsskiftet kan alla som installerar solceller ansöka om att få upp till 30 procent av kostnaden betald, och Energimyndigheten tror att det kan leda till en kraftig ökning av solceller.

” Det kan bli proppen ur. Vi har sett i länder som Tyskland, Danmark och Storbritannien att det kan gå väldigt fort när förutsättningarna är på plats”, säger Linus Palmblad på Energimyndigheten.

I september beslutade regeringen att kraftigt höja solinvesteringsstödet, från 390 miljoner kronor till 915 miljoner per år, och stödnivån från 20 till 30 procent.

Intresset för att installera solceller är rekordstort, under förra året lämnades 6000 ansökningar in, en ökning med 64 procent jämfört med 2016. Det ökade investeringsstödet som nu trätt i kraft leder till att många fler i ansökningskön kan få stöd beviljat.

”Vi tror att vi kommer att kunna beta av kön helt och hållet. Men vi får se vad som händer på längre sikt, och hur snabbt marknaden kommer att växa.” säger Linus Palmblad till Aftonbladet.

Är du intresserad av solceller? Eller har du redan solceller och är nyfiken på vad mer vi kan göra för dig? Gå in härför att läsa mer om Nordic Green Energys solcellslösningar.

Ämnen: 2018

Om Nordic green Energy Press

Nordic Green Energy grundades år 2000 och är Sveriges mest erfarna gröna elbolag. Bolaget erbjuder grön el och gröna energilösningar till privatpersoner, företag och kommuner. Nordic Green Energy ägs av norska Troms Kraft AS och har ett systerföretag i Finland. Idag har bolaget ca 60 medarbetare i Norden. www.nordicgreen.se

Mikael Söderman