2021-09-10 08:32Pressmeddelande

Nu släpper Västerbottensteatern fler biljetter till höstens teaterupplevelser

Nu får fler chansen att se Ellenor Lindgren och Nina Nordvall Vahlberg i Lifsens Rot, efter Sara Lidmans roman. Fotograf: LisaLove Bäckman.Nu får fler chansen att se Ellenor Lindgren och Nina Nordvall Vahlberg i Lifsens Rot, efter Sara Lidmans roman. Fotograf: LisaLove Bäckman.

"Länge leve kulturen!"

Äntligen! Glädjen är stor på Västerbottensteatern som nu kan släppa fler biljetter till höstens föreställningar. Lättade restriktioner gör att det från 29 september kommer att finnas fler publikplatser till Musikanternas uttåg, Lifsens rot, Berättarfestivalen, lunchteater och alla övriga teater- och berättarupplevelser på höstrepertoaren. Biljetterna släpps måndag 13/9 kl 10.00.

Efterfrågan på biljetter har i flera fall varit större än tillgången och många med förhoppningar om ett trevligt teaterbesök har blivit besvikna när det varit slutsålt till de mest attraktiva föreställningarna. Det är därför mycket tillfredsställande att kunna lämna detta positiva besked, säger Västerbottensteaterns vd Fransesca Quartey.
– Det har varit en svår tid för hela samhället. Kulturlivet har blivit hårt drabbat och inte minst har scenkonsten haft det tufft. Därför är det fantastiskt skönt att nu kunna hälsa vår publik välkommen igen. Länge leve kulturen!

Fler biljetter till höstens hela repertoar
På höstens repertoar finns bland annat teaterns egna produktioner som Lifsens rot, Frihet, jämlikhet och nalta tro, Karatepojken, Musikanternas uttåg, Sagolik sagolek och andra barnföreställningar. Dessutom släpps fler biljetter till Berättarfestivalen stora utbud i Sara kulturhus.

Biljetterna släpps nu på måndag 13/9 kl 10.00 och kan som vanligt bokas på tickster.se eller på Skellefteå Turistcenter. Fullständigt  kalendarie med alla Västerbottensteaterns föreställningar hösten 2021 finns på vasterbottensteatern.se (länk nedan).

Mera aktuellt på Västerbottensteatern

Innan biljettrusningen på måndag så så är Västerbottensteatern aktuell i flera andra sammanhang.

Lunchteater med All You Need is Beatles
Saga Eserstam och Hans Ericsson i en musikalisk berättarföreställning om kvinnnorna bakom The Beatles. Fullsatt lunchföreställning idag fredag kl 12, Trappscenen, Sara kulturhus.

Premiär för Karatepojken
Idag fredag kl 13 är det premiär på Scen 4 i Sara kulturhus för Karatepojken, en gripande monologföreställning baserad på skådespelaren William Beijers (UngHästen) egna upplevelser.

Lifsens rot
Ikväll kl 19.00 spelas Lifsens rot på Scen 4 i Sara kulturhus. Det blir andra föreställningen efter nypremiären. På scenen ser vi Ellenor LIndgren och Nina Nordvall Vahlberg i en föreställning efter Sara Lidmans roman.

Invigning av Årets kulturkommun
På programmet finns även invigningen av Skellefteå som Årets kulturkommun. Söndag 12 september kl 13 drar ett exceptionellt kulturår igång där fokus kommer att ligga på arrangemang i bygden utanför stadskärnan. Invigningen sker på Trappscenen, Sara kulturhus.

Sagolik sagolek
I samband med invigningen av Årets kulturkommun bjuder även Nordiskt Berättarcentrum/Västerbottensteatern in till två redan fullbokade barnaktiviteter med Sagolik sagolek

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt