2022-03-08 13:06Pressmeddelande

Premiär för Rotterdam på Västerbottensteatern

Tuuli Heinonen som Leila och Malin Vispe som Alice i föreställningen Rotterdam. Foto: Patrick DegermanTuuli Heinonen som Leila och Malin Vispe som Alice i föreställningen Rotterdam. Foto: Patrick Degerman

I morgon onsdag 9 mars är det dags för Västerbottensteaterns storsatsning Rotterdam att ha nordenpremiär på svenska i Sara kulturhus. Rotterdam är en kärlekshistoria där teman som genus och identitet står i fokus och föreställningen skildrar en lesbisk relation där ena parten kommer ut som trans. Föreställningen hade premiär i London 2015 och flyttade sedan till West End och fick lysande recensioner. Nu ska den med sitt viktiga tema, starka berättelse och strålande skådespeleri erövra Västerbotten och Sverige…

Det är nyårsafton i Rotterdam och Alice har äntligen uppbådat det mod som krävs för att maila sina föräldrar och berätta att hon är gay. Men innan hon hinner trycka på ”skicka” avslöjar hennes flickvän Fiona att hon alltid har identifierat sig som man, att han nu vill börja leva som man, och byta namn till Adrian.

Adrian påbörjar sin könskorrigering och Alice vill vara stöttande men brottas själv med reflektioner kring sin egen identitet: Betyder det här att jag är straight? Eller?

– Vi får följa Adrian och Alice från det att han berättar att han är transman och vill börja leva som Adrian. Han är tillsammans med Alice, som inte har jättelätt att acceptera förändringen trots att hon vill finnas där. För honom handlar det mycket om att navigera i omvärldens reaktioner, säger Mille Bostedt, som spelar Adrian.

Föreställningens regissör Julia Marko Nord har under processens gång hela tiden tryckt på att Rotterdam i grunden är en klassisk kärlekshistoria.

– Som så många gånger förut gestaltar vi på teaterscenen en berättelse om kärlek med förhinder. Att det denna gång är en icke-normativ kärleksrelation som skildras förändrar inte detta faktum, säger Julia.

Föreställningen spelar på scen 2 i Sara kulturhus 9 mars - 13 april och på Väven i Umeå perioden 23-26 mars.

För pressbilder se bifogat presskit.

Läs mer: https://vasterbottensteatern.se/forestallning/rotterdam/

Premiär: 9 mars på Sara kulturhus, Skellefteå
Spelperiod: 9 mars – 13 april 2022.

Författare:  Jon Brittain

Översättning & bearbetning: Tora von Platen

Regi & bearbetning: Julia Marko Nord

Scenografi: Sven Haraldsson

Kostym & mask: Helena Andersson

Ljusdesign: Kin Isaksson

Kompositör: Cay Nyqvist

Musikproducent & ljuddesign: Arnaud Spicq

Skådespelare: Mille Bostedt, Tuuli Heinonen, Vilgot Paulsen och Malin Vispe.

Önskar du en pressbiljett till föreställningen kontakta:

Maria Asserud, maria.asserud@vasterbottensteatern.se, 070-569 56 32

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara regionens stolthet och stadens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.