2021-11-10 07:50Pressmeddelande

Nordisk premiär på Västerbottensteatern

ROTTERDAM av Jon Brittain.
Skådespelare: Malin Vispe & Mille Bostedt.
Fotograf: LisaLove BäckmanROTTERDAM av Jon Brittain. Skådespelare: Malin Vispe & Mille Bostedt. Fotograf: LisaLove Bäckman

En bitterljuv romantisk komedi om genus, sexualitet och vara långt hemifrån

Västerbottensteatern kan nu avslöja att vårsäsongens stora produktion blir succépjäsen Rotterdam. Det är en bitterljuv kärlekshistoria som med varm humor undersöker frågor kring identitet, genus och relationer. Rotterdam fick lysande kritik vid premiären i London 2015 och 9 mars 2022 har den svensk och nordisk premiär på Sara kulturhus i Skellefteå.

Är jag straight eller gay?
Det är nyårsafton i Rotterdam och Alice har äntligen uppbådat det mod som krävs för att maila sina föräldrar och berätta att hon är gay. Men innan hon hinner trycka på "skicka" avslöjar hennes flickvän Fiona att han alltid har identifierat sig som man, att han nu vill börja leva som man, och byta namn till Adrian.

Medan Adrian påbörjar sin könskorrigering tvingas Alice ta ställning till en fråga hon aldrig trodde att hon skulle ställa sig: Betyder det här att jag är straight? Eller?

För första gången på en svensk scen
Pjäsen hade premiär i London 2015 och flyttades sen till West End och fick lysande recensioner. Den fick utmärkelsen ”Outstanding Achievement in an Affiliate Theatre” på 2017 års Olivier Awards. Den har turnerat i UK och spelats i New York och Los Angeles och nu sätts den för första gången upp i Sverige och Norden.

Nej Alice, jag vill inte bli en man, jag vill bara sluta försöka vara en kvinna.   Fiona, ur Rotterdam

Kändes klokckren
Den svenska publiken får äntligen möta Fiona/Adrian och Alice i denna bitterljuva romantiska komedi om genus, sexualitet och att vara långt hemifrån. Översättningen till svenska har gjorts av Västerbottensteaterns dramaturg Tora von Platen.
– När jag första gången läste Rotterdam av Jon Brittain, som skrev pjäsen inspirerad av vänner med transerfarenheter, blev jag väldigt uppspelt; den var så rapp och rolig, men också starkt berörande – ett bra drama helt enkelt. Vi hade på teatern länge letat efter en pjäs som på ett modernt, positivt, och gärna lite lättsamt sätt lyfte fram hbtqi-personer, eftersom de idag är en självklar del av samhället och samtidigt sällan syns på teaterscenen – och Rotterdam kändes klockren.

Nya ansikten på Västerbottensteatern
I rollerna som Fiona/Adrian och Alice ser vi två nya skådespelare på Västerbottensteatern – Mille Bostedt och Malin Vispe. I andra roller  återfinns Tuuli Heinonen som Leila och Vilgot Paulsen som John. Tuuli och Vilgot medverkar just nu Musikanternas uttåg. Vilgot har tidigare bland annat varit med i Västerbottensteaterns Romeo & Julia och Tre systrar.

Regisserar gör Julia Marko Nord. Hon ser på föreställningen som en i grunden klassisk kärlekshistoria.
– Jag har letat efter pjäs om ickenormativ kärlek, med fokus på kvinnor, och när Tora hittade Rotterdam om Fiona/Adrian och Alice var det sökandet slut. Men egentligen spelar det ingen roll vilken identitet karaktärerna har, i grunden vill vi berätta den som en vanlig kärlekshistoria.

Rotterdam – hur hamnade vi här
En bitterljuv romantisk komedi om

Premiär 9 mars på Sara kulturhus, Skellefteå
Spelperiod: Mars-april 2022
Manus: Jon Brittain
Svensk översättning: Tora von Platen
Regi: Julia Marko Nord
I rollerna: Mille Bostedt, Malin Vispe, Tuuli Heinonen och Vilgot Paulsen.
Scenografi: Sven Haraldsson
Mask och kostym: Helena Andersson
Ljusdesign: Kin Isaksson
Produktion: Västerbottensteatern

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara regionens stolthet och stadens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt