2022-02-17 08:10Pressmeddelande

Internationell succéföreställning intar Sara kulturhus

Huvudrollerna i Västerbottensteaterns storsatsning Rotterdam spelas av Malin Vispe och Mille Bostedt.Huvudrollerna i Västerbottensteaterns storsatsning Rotterdam spelas av Malin Vispe och Mille Bostedt.

Om knappt en månad är det premiär för vårsäsongens största produktion på Västerbottensteatern – Rotterdam.
Föreställningen har redan blivit hyllad i London, New York och Los Angeles.
Nu hoppas Västerbottensteatern på ett stort intresse även i Skellefteå och Umeå.
– Folk längtar efter att få uppleva teater igen, säger Kalina Wallenberg, marknadschef på Västerbottensteatern.

Den 9 mars är det premiär för föreställningen Rotterdam på Sara kulturhus i Skellefteå och 23 till 25 mars intar den Väven i Umeå. Det är då första gången den spelas i Sverige och Norden.
– Jag är otroligt peppad inför premiären. Det här är en föreställning som ger andra perspektiv på en kärleksrelation. Det är en historia som drabbar alla och alla kan känna igen sig i den, säger skådespelaren Malin Vispe som spelar Alice.

Föreställningen har turnerat i Storbritannien, New York och Los Angeles och fått lysande recensioner. Nu hoppas Västerbottensteatern även på succé i Skellefteå och Umeå.
– Biljettförsäljningen går bra. Det känns som folk har börjat komma igång nu efter att restriktionerna släppt, säger Kalina Wallenberg, marknadschef på Västerbottensteatern.

Vill leva som man
Rotterdam handlar om Alice och Adrian. Det är nyårsafton i Rotterdam och Alice har äntligen uppbådat det som krävs för att maila sina föräldrar och berätta att hon är gay. Men innan hon hinner trycka på ”skicka” avslöjar hennes flickvän Fiona att hon alltid identifierat sig som en man, att hon nu vill börja leva som en man och byta namn till Adrian. Medan Adrian påbörjade sin könskorrigering tvingas Alice ta ställning till en fråga hon aldrig trodde att hon skulle ställa sig: “Betyder det här att jag är straight? Eller?”

Väcker nya tankar
Rotterdam är en bitterljuv dramakomedi om genus, sexualitet och att vara långt hemifrån. Pjäsen berör och väcker nya tankar med sin känsliga gestaltning av unga människors utforskande av identitet och relationer.
– Det är en djup och känslosam föreställning, samtidigt som den innehåller humor. Det är inte ofta man ser en föreställning med transtema, och den representationen behövs, säger skådespelare Tuuli Heinonen.
Bakom arbetet med Rotterdam står bland andra regissören Julia Marko Nord och dramaturgen Tora von Platen. Föreställningen lyfter fram hbtq-personer på ett modernt, positivt och lättsamt sätt. Det är en grupp som i dag är en självklar del av samhället, men som sällan syns på teaterscenen.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ----------

Om Rotterdam
Spelas: 9 mars till 13 april på Sara kulturhus i Skellefteå och 23 till 25 mars i Umeå.
Manus: Jon Brittain.
Svensk översättning: Tora von Platen.
Regi: Julia Marko Nord.
I rollerna: Mille Bostedt, Malin Vispe, Tuuli Heinonen och Vilgot Paulsen
Längd: 2 tim 30 min inklusive paus.

Tuuli Heinonen är en av skådespelarna i föreställningen Rotterdam.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara regionens stolthet och stadens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt