2021-11-11 08:41Pressmeddelande

Inbjudan: pressträff med uppsnack inför Musikanternas uttåg

Musikanternas uttåg, premiär på Västerbottensteatern i Sara kulturhus 17 november 2021. Bild: LisaLove Bäckman.Musikanternas uttåg, premiär på Västerbottensteatern i Sara kulturhus 17 november 2021. Bild: LisaLove Bäckman.

INBJUDAN TILL MEDIA:

Nu närmar sig världspremiären på Musikanternas uttåg. PO Enquists stora litterära epos blir teater och förväntningarna är stora inför det som blir en storslagen musikteaterfest – uppmärksammad både lokalt och nationellt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

För att ge en fördjupad information om föreställningen, arbetsprocessen och det stora intresset bjuder vi in till en pressträff tisdag 16/11 kl 11.00 på Scen 2 i Sara kulturhus.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Med scenografin som fond träffar vi regissören Bobo Lundén, teaterns konstnärliga ledare, och det konstnärliga teamet. De kommer att berätta om hur de arbetat för att överföra den litterära berättelsen till storslagen teater och hur idéerna processats när scenografi, kostym, mask och musik har formats.

Västerbottensteaterns vd Fransesca Quartey kommer dessutom att berätta om det stora nationella intresset – premiären blir en mötesplats för både den lokala och nationella kultur- och teatervärlden.

Kalina Wallenberg, marknadschef på Västerbottensteatern, ger slutligen en bild av det stora publika intresset. Förväntningarna har funnits många år, pandemin har dessutom byggt ett enormt sug efter teaterupplevelser och nu kommer besökarna från när och fjärran.

Kort sagt blir det ett uppsnack inför premiären.

Givetvis finns möjlighet till enskilda intervjuer och fotografering/filmning.
Föreställningsbilder i kostym och scenografi kommer att finnas tillgängliga i vårt pressrum direkt efter pressträffen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Obs! O.s.a: Meddela om ni har möjlighet att vara med.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara regionens stolthet och stadens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt