2020-06-01 07:32Pressmeddelande

Världspremiär för PO Enquists "Musikanternas uttåg" i Sara kulturhus

PO Enquist, författare till Musikanternas uttåg som har urpremiär på Västerbottensteatern hösten 2021. Författarporträtt: Magnus Liam Karlsson/NorstedtsPO Enquist, författare till Musikanternas uttåg som har urpremiär på Västerbottensteatern hösten 2021. Författarporträtt: Magnus Liam Karlsson/Norstedts

Uruppförandet blir Västerbottensteaterns öppningsföreställning i världsunik träbyggnad

Nu får PO Enquists Musikanternas uttåg, göra sitt efterlängtade intåg på teaterscenen. Hösten 2021 blir det uruppförande när Västerbottensteaterns i Skellefteå sätter upp den som första egna produktion i Sara kulturhus –  en av världens högsta träbyggnader som invigs samma höst.

Att göra teater av Musikanternas uttåg, som kallats något av ett epos för Skellefteåbygden, har länge diskuterats och önskats av många så det var en efterlängtad möjlighet som Västerbottensteatern fick när PO Enquist äntligen gav sitt godkännande.

Önskar att PO fått vara med
För Västerbottensteatern kunde det inte funnits en lämpligare föreställning att inleda verksamheten i Sara kulturhus med, säger Fransesca Quartey, vd på Västerbottensteatern.
– År 2014 firade vi på teatern att PO fyllde 80 år med en födelsedagsföreställning. Han sa då att det hade varit det roligaste av allt firande att vara med på, så kanske var det en del i det positiva besked han gav Bobo. Inget kunde ha passat bättre som öppningsföreställning i Sara kulturhus än Musikanternas uttåg, detta mäktiga verk om Västerbotten, arbetarrörelsen, nykterhetsrörelsen, kyrkans makt och den andliga tro som fanns här uppe. Om jag önskat något är det att PO fått vara med om vår planerade världspremiär. Men det känns som våra tre största författare, PO, Sara och Torgny, nu blickar ned på oss med värme och välvilja – det känns bra!

Många som velat göra den
Västerbottensteaterns konstnärlige ledare Bobo Lundén berättar om en lång process innan det blev formellt klart.
– När jag först tog kontakt med PO så var han milt skeptisk. "Jaja, det är många som velat göra den..." var hans första svar. Men våren 2018 inledde vi i alla fall en dialog med förlaget och efter en del turer så blev det också formellt klart. Anledning till Enquists ja kan vi bara spekulera kring, men jag vill gärna tro att det spelade viss roll för honom att det var just i Västerbotten och av länsteatern som den skulle bli iscensatt.

Spyr sin galla över bygden
Musikanternas uttåg har funnits med i Västerbottensteaterns repertoardiskussioner under många år, säger Bobo Lundén.
– Viljan har funnits där länge, men också medvetenheten om svårigheterna. Förutom att få PO Enquists välsignelse och formella tillstånd så finns det många konstnärliga utmaningar. Bara det att inför en Västerbottenspublik hantera den galla som bokens "Stockholmar" spyr över den bygd där han anser sig haft olyckan att hamna – det blir intressant att ta sig an!

De dramaturgiska utmaningarna jobbar Västerbottensteaterns dramaturg Tora von Platen med just nu i sitt manusarbete. Hösten 2021 får vi se Musikanternas uttåg för första gången göra sitt, av många efterlängtade, intåg på den västerbottniska teaterscenen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Musikanternas uttåg
Efter PO Enquists roman med samma namn.
Uruppförande och världspremiär på Västerbottensteatern i Sara kulturhus, Skellefteå, hösten 2021.
Manus: Tora von Platen
Regi: Bobo Lundén

Författarfoto och bokomslag publicerat med tillstånd av Norstedts, PO Enquists förlag.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.