2024-07-02 05:10Pressmeddelande

UIC deltar i nytt nationellt rymdprojekt med 35,5 miljoner kronor i finansiering

ESA BIC SwedenESA BIC Sweden

Uppsalas företagsinkubator och accelerator UIC, Uppsala Innovation Centre, deltar i det banbrytande nationella samverkansprojektet Swedish Space Innovation Cooperation (SSIC), som har säkrat 35,5 miljoner kronor i finansiering. Projektet, som startar hösten 2024 och pågår till 2029, syftar till att utveckla nya digitala samverkansformer och tjänster inom rymdsektorn. UIC, tillsammans med Arctic Business, Ideon och Innovatum, utgör de fyra svenska noderna i ESA BIC Sweden, Sveriges nationella rymdstartup-inkubator.

SSIC har som mål att förbättra och förenkla digital samverkan inom rymdsektorn. Projektet kommer även att skapa en strukturerad och gränsöverskridande samverkan med aktörer som Svenska Rymdstyrelsen, ESA, svenska och europeiska industripartners samt nationellt och internationellt riskkapital.

— Det här projekt representerar en stor möjlighet för Arctic Business att fortsätta stärka Sveriges position inom rymd och innovation. Vi ser otroligt mycket fram mot att nu kunna arbetat med detta tillsammans med våra kollegor på UIC, Ideon och Innovatum, säger Jens Lundström, VD för Arctic Business, i tidigare pressmeddelande. Arctic Business är projektägare.

Finansieringen kommer från Svenska Rymdstyrelsen (SNSA), Tillväxtverket, Region Norrbotten samt projektparterna själva. SSIC adresserar målgruppens behov med fokus på mångfald i branschen.

— Projektet möjliggör för fler aktiviteter inom samarbetet ESA BIC, som dels kommer intensifiera samarbetet mellan oss svenska noder, dels möjliggöra nya forum och nätverk för rymdbolagen. Bland annat kommer ett årligt investerarevent arrangeras för målgruppen. Vi förväntar oss att projektet ger mer resurser till bolag med rymdbaserad teknik, men vi kommer även se positiva effekter generellt för deeptech-bolag. Vi är tacksamma för att finansiärer precis som vi ser vikten av att satsa på svensk teknikintensiv innovation, säger Niclas Stjernberg, vd UIC.

— Från Rymdstyrelsen är det viktigt att stötta satsningar kopplat till innovation, så den svenska rymdsektorn kan fortsätta utvecklas med nya företag till den växande rymdindustrin, säger Anna Rathsman, Generaldirektör Svenska Rymdstyrelsen, i tidigare pressmeddelande.

Länk till pressmeddelande från Arctic Business

Om Sverige i rymden och ESA BIC Sweden

Sverige har en lång historia inom rymdsektorn och var en av de grundande länderna av ESA, den Europeiska Rymdstyrelsen. Svenska företag och universitet är aktiva inom både forskning och utveckling, och Esrange Space Center arbetar för att skjuta upp satelliter senast 2025. Den globala rymdindustrin har gjort stora framsteg det senaste årtiondet, särskilt genom framväxten av kommersiella aktörer som SpaceX, och den ökade tillgången till rymddata och tjänster, en utveckling som ofta benämns som New Space.

ESA BIC Sweden startade 2015 och drivs av Arctic Business i Norra Sverige, Uppsala Innovation Centre i huvudstadsregionen, Innovatum i väst och Ideon Science Park i Södra Sverige. Genom ESA BIC Sweden kan personer och företag med en innovativ affärsidé baserad på rymdbaserad teknik och information få tillgång till ESA:s IP-rättigheter, teknik, coaching, finansiering och satellitinformation för sin produktutveckling.

För mer information:
Joacim Brauner, Affärsutvecklare och programansvarig på UIC
Mobil: 0761-355062
E-post: joacim brauner@uic.se

Om UIC (Uppsala Innovation Centre)

UIC grundades 1999 och är en av landets främsta företagsinkubatorer och acceleratorer. UIC erbjuder skräddarsytt affärsutvecklingsstöd, finansiering, kunskap och nätverk till nyskapande startups och tillväxtföretag inom alla branscher som vill utvecklas och skala upp. Syftet är att bidra till att fler livskraftiga tillväxtföretag etableras och påskynda tiden till marknad samt minska riskerna i tidiga och avgörande skeden. UIC-modellen innefattar bland annat affärsutvecklingsprogram för företagandets olika faser samt ett stort nätverk av handplockade affärscoacher från näringslivet som vägleder bolagen i deras affärsutveckling. Ägare till UIC är till lika delar STUNS, Uppsala kommun, SLU Holding samt UU Invest. UIC ingår i Vinnovas program Inkubationsstöd – Excellens. www.uic.se

Vedrana Vilda Ilic
Kommunikationsansvarig