2023-12-19 08:28Pressmeddelande

Ny satsning för att skapa fler jobb genom utökat innovationsstöd i Uppsala

Foto: Annika Remaeus, enhetschef Näringsliv Uppsala kommun samt Niclas Sternberg, vd UICFoto: Johan Wahlgren: Annika Remaeus, enhetschef Näringsliv Uppsala kommun samt Niclas Sternberg, vd UIC

Med målet att skapa starkare attraktionskraft och fler jobb i Uppsala har nu UIC, Uppsala Innovation Centre, beviljats 1,3 miljoner kronor per år av Uppsala kommun, genom ett treårigt projektavtal. Det är en bred satsning på kunskapsintensivt företagande som syftar till att ytterligare stärka Uppsalas redan framstående innovationsstöd och ge förutsättningar för ännu bättre rådgivning, uppkoppling till globala investerarnätverk och erfarenhetsöverföring.

Uppsala besitter flera av de styrkor som många platser runtom i världen drömmer om. Internationellt ledande universitet, avancerad produktionsindustri, kunskapsintensiva näringar, rikt kulturliv, växande entreprenörskap och högutbildad befolkning i en hållbar region. Det är förutsättningar för att innovation ska uppstå och komma till nytta i samhället. UIC har fått förtroendet att tillsammans med samarbetspartner utveckla dessa förutsättningar för Uppsalas innovativa bolag i tidig fas.

Uppsala, med sina världsledande akademiska institutioner, avancerad industri och rikt kulturliv, är en spirande plats för kunskapsintensivt företagande. Det här är inte en satsning på UIC utan snarare en satsning på entreprenörer i såväl tidig som sen fas och kommer stärka vårt redan starka innovationsstödsystem ytterligare, säger Andreas Larsson, vd, STUNS och styrelseordförande i UIC.

Dialog med flera bolag har tydligt visat behovet av strukturerade nätverk och aktiviteter. I första hand kommer UIC intensifiera nätverksbyggandet mellan framgångsrika alumnbolag och startups. Syftet är att stärka innovationskraften genom ökat samarbete och kunskapsutbyte. Samtidigt möjliggör avtalet fysisk samlokalisering för innovativa startups. Detta skapar en miljö där företag kan växa och samarbeta. Slutligen kommer UIC aktivt synliggöra Uppsalas innovationskraft på nationell och internationell nivå.

Det här är en viktig satsning som möjliggör för fler innovativa bolag att etablera och skala upp sin verksamhet i Uppsala. Målet är att främja erfarenhetsutbyten mellan framgångsrika alumnbolag, startups och kompetenta rådgivare som stärker Uppsalas innovationsekosystem. Bland annat genom att möjliggöra en naturlig plats där startups kan arbeta, nätverka och inspireras, säger Niclas Stjernberg, vd på UIC, och fortsätter:

Vi förväntar oss också att Uppsala som innovationsstad attraherar mer kompetens, kontakter och kapital. Det kommer helt enkelt underlätta resan för entreprenörer inom alla branscher att förverkliga sina innovationer, som mer än sällan löser akuta behov i samhället.

Årligen prisas bolag som UIC stöttar på framstående nationella och internationella listor. En av dessa listor är NyTekniks eftertraktade 33-lista som presenterar Sveriges 33 bästa, mest innovativa och lovande unga startupbolag. Ett litet urval av UIC-bolag som senaste åren har placerat sig på 33-listan är Airforestry, som möjliggör för gallring av skog med drönare, Nitrocapt, som utvecklar fossilfri framtagning av mineralgödsel och Altris, som tar fram nästa generations hållbara batterier.

UIC har rankats som en av världens bästa företagsinkubatorer. Vårt gemensamma övergripande mål är att främja innovation och stötta internationellt konkurrenskraftiga företag som bidrar till Uppsalas långsiktiga tillväxt, säger Annika Remaeus, enhetschef Näringsliv, Uppsala kommun.

Det nya projektavtalet med UIC ger oss förutsättningar att stärka Uppsalas teknikkluster och innovationsstödsystem och därmed skapa fler jobb och öka Uppsalas attraktivitet för investeringar och etableringar säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

UIC är en företagsinkubator och accelerator med fokus på att stödja och utveckla kunskapsintensiva företag med stark tillväxtpotential och internationell konkurrenskraft. Det bidrar till Uppsalas långsiktiga tillväxt och attraktionskraft. UIC ägs gemensamt av Uppsala kommun, SLU Holding, STUNS och Uppsala universitet Invest.

För mer information:

Niclas Stjernberg, vd
UIC
E-post: niclas.stjernberg@uic.se

Om UIC (Uppsala Innovation Centre)

UIC (Uppsala Innovation Centre) som grundades 1999 är en av landets främsta företagsinkubatorer och acceleratorer. UIC erbjuder skräddarsytt affärsutvecklingsstöd, finansiering, kunskap och nätverk till nyskapande projekt och tillväxtföretag inom alla branscher som vill utvecklas, skala upp och nå en internationell marknad. Syftet är att påskynda tiden till marknad samt minska riskerna i tidiga och avgörande skeden. Vår målsättning är att bidra till att fler livskraftiga tillväxtföretag etableras. UIC-modellen innefattar bland annat affärsutvecklingsprogram för företagandets olika faser samt ett stort nätverk av handplockade affärscoacher från näringslivet som vägleder bolagen i deras affärsutveckling. Ägare till UIC är till lika delar STUNS, Uppsala kommun, SLU Holding samt UU Invest. UIC ingår i Vinnovas program Inkubationsstöd – Excellens. www.uic.se

Vedrana Vilda Ilic
Kommunikationsansvarig