2024-01-24 05:55Pressmeddelande

Hydromars skapar möjligheter för mänskligt liv i rymden

Foto: Shorena Tsindeliani, CEO & Co-founder at Hydromars AB  Foto: Shorena Tsindeliani, CEO & Co-founder at Hydromars AB

En av de omöjliga sakerna människor skulle vilja göra är att resa till Mars och göra det till ett andra hem. För tjugo år sedan hade folk skrattat åt den tanken. Men, nu förväntas den första bemannade resan till Mars bli av inom en snar framtid, med över 200 000 frivilliga redo att lämna jorden bakom sig. Hydromars arbetar för att göra detta möjligt genom att lösa vattenförsörjningen under resorna.

Jorden har ett cirkulärt vattensystem. Vatten avdunstar från haven, floderna och sjöar, faller tillbaka som regn och lämnar kvar salt och föroreningar. Genom att använda precisionsenergi och nanoteknik har det svenska teknologiföretaget Hydromars härmat denna process och lpacerat den i en låda. Hydromars har fått värdefullt stöd från ESA BIC Sweden under 2022 och 2023.

Den första flygklara demonstrationslådan ingår nu i German Aerospace Agency’s (DLR) forskning om livsmiljöer för utomjordiska områden och kommer att testas ytterligare i rymden mot slutet av 2024, med ekonomiskt stöd från European Space Agency (ESA).

Hydromars teknologi är resultatet av omfattande forskning och utveckling. Systemet består i grunden av membranbaserad termisk pervaporationsteknik som fungerar genom att de rena vattenmolekylerna lyfts upp från det förorenade vattnet, istället för att filtrera bort föroreningar från vattnet. Resultatet är ultrarent vatten (UPW) fritt från alla icke-flyktiga ämnen. Den högt innovativa egenutvecklade membranmodulen produceras internt av Hydromars systerföretag, Xzero.

Lösningen, utvecklad av Hydromars, är idag det enda kända alternativet för att lösa vattenförsörjningen under rymdresor. Företaget har fått flera bidrag från ESA för att utvecklas. Hydromars har även fått stöd av ESA BIC mellan 2022-2024 I form av ekonomiskt och tekniskt stöd samt tillhandahållande av en renrumsanläggning.

Avancerade miljökontroll- och livsstödsystem (ECLSS) för en framtida låg omloppsbana (LEO), mån- och Marsoberoende är avgörande för att optimera människors säkerhet, hälsa och kapacitet i rymden samt för att utvidga vetenskaplig kunskap om en syskonvärld. Vi har hittat sättet att åstadkomma komplett cirkulation av vatten, men vi har fortfarande långt att gå, säger Shorena Tsindeliani, VD och medgrundare av Hydromars.

En rundresa till Mars tar ungefär två år att genomföra och med en besättning av sex astronauter krävs cirka 30 ton förnödenheter. Ett livsstödssystem (LSS) är nödvändigt för att befolka rymden. En viktig komponent i LSS är ett vattenåtervinningssystem för att extrahera och tillgängliggöra rent vatten från besättningens urin, svett annat avloppsvatten.

En av åtta förutsägels för världen år 2030 enligt experter från Global Future Councils är koloniseringen av Mars. Miljarder dollar/euro spenderas nu på att förbereda bemannade uppdrag till Mars. Men det finns ingen plan i sikte för att tillhandahålla dricksvatten för resan.

Först måste vårt produkt förfinas och valideras på jorden eftersom att skicka människor till Mars är ett fenomenalt åtagande enligt alla mått och medför extrema risker, avslutar Shorena.

ESA Business Incubation Centre (ESA BIC) Sweden drivs av Arctic Business i Norra regionen, UIC i Huvudstadsregionen, Innovatum i Västra regionen och Ideon Innovation i Södra regionen. ESA BIC Sweden är för startups, personer och företag med en innovativ affärsidé baserad på rymdbaserad teknologi och satellitinformation.

För mer information:
Joacim Brauner, Affärsutvecklare, ESA BIC Sweden
UIC
E-post: joacim.brauner@uic.se

Shorena Tsindeliani, vd & medgrundare
Hydromars
E-post: shorena.tsindeliani@hydromars.eu

Om UIC (Uppsala Innovation Centre)

I december 2015 invigde Rymdstyrelsen Nordens första rymdinkubator, ESA BIC Sweden. UIC är en del av ESA Bic Sweden med tre andra svenska inkubatorer.

UIC grundades 1999 och är en av landets främsta företagsinkubatorer och acceleratorer. UIC erbjuder skräddarsytt affärsutvecklingsstöd, finansiering, kunskap och nätverk till nyskapande startups och tillväxtföretag inom alla branscher som vill utvecklas och skala upp. Syftet är att bidra till att fler livskraftiga tillväxtföretag etableras och påskynda tiden till marknad samt minska riskerna i tidiga och avgörande skeden.

UIC-modellen innefattar bland annat affärsutvecklingsprogram för företagandets olika faser samt ett stort nätverk av handplockade affärscoacher från näringslivet som vägleder bolagen i deras affärsutveckling. Ägare till UIC är till lika delar STUNS, Uppsala kommun, SLU Holding samt UU Invest. UIC ingår i Vinnovas program Inkubationsstöd – Excellens. www.uic.se

Vedrana Vilda Ilic
Kommunikationsansvarig