2023-11-23 11:39Pressmeddelande

Miljö- och Deep-Tech innovationer från Uppsala prisas nationellt

Air Forestry, visning av drönare för skogsgallringAir Forestry, visning av drönare för skogsgallring

Sedan 2008 har NyTeknik presenterat Sveriges 33 bästa, mest innovativa och lovande unga startupbolag. Årets lista är publicerad och tre av bolagen som lyfts har fått stöd från UIC; Helios Innovations, Air Forestry och Nitrocapt. NyTeknik menar att företagen på Listan har en gemensam nämnare – en stark egen teknisk innovation med stor potential att växa snabbt på den svenska och globala marknaden.

Placering på 33-listan är inte bara en bekräftelse på dessa bolags innovationsförmåga, potential och bidrag till Sveriges konkurrenskraft, utan också en markering av UICs dedikation till att främja deep-tech och miljöinnovationer. UIC fortsätter att spela en viktig roll i att stödja dessa bolag genom affärsutvecklingsstöd och andra resurser, och därigenom stärka Sveriges ställning som en föregångare inom teknik och hållbarhet.

Helios Innovations har placerat sig på listan för första gången. De har utvecklat en ny metod att avsalta havsvatten med hjälp av restvärme från tunga industrier. De två andra bolagen, som har varit med på listan tidigare, är Nitrocapt, som utvecklar fossilfri framtagning av mineralgödsel, samt Air Forestry, som gör det möjligt att gallra skog på ett helt nytt sätt; från luften med hjälp av drönare.

— Det är en ära att återigen få vara med på Ny Tekniks lista. Det visar att vår innovation skapar värde och gör skillnad inom skogsbruket. Vi är engagerade i att driva på förbättringar och innovation inom sektorn, säger Olle Gelin, vd, och medgrundare av Air Forestry, i ett annat pressmeddelande.

Att ha tre bolag representerade på årets 33-lista är en tydlig indikation på UICs framstående arbete med att identifiera och stödja högkvalitativa teknikstartups. Det stärker också UICs engagemang för att skapa en gynnsam miljö för teknikinnovation och företagande. UIC erbjuder skräddarsytt affärsutvecklingsstöd, kompetens, nätverk och finansiering till innovativa bolag inom alla branscher.

Företagen på listan ska vara baserade på en egenutvecklad innovation, vara max sju år och ej vara noterade på någon handelsplats. Företagen bedöms också utifrån hur innovationen eller processer förhåller sig till FN:s hållbarhetsmål. Se 33-listan här, på NyTeknik.se.

För mer information:
Niclas Stjernberg, vd
UIC
E-post: niclas.stjernberg@uic.se

Om UIC (Uppsala Innovation Centre)

UIC (Uppsala Innovation Centre) som grundades 1999 är en av landets främsta företagsinkubatorer och acceleratorer. UIC erbjuder skräddarsytt affärsutvecklingsstöd, finansiering, kunskap och nätverk till nyskapande projekt och tillväxtföretag inom alla branscher som vill utvecklas, skala upp och nå en internationell marknad. Syftet är att påskynda tiden till marknad samt minska riskerna i tidiga och avgörande skeden. Vår målsättning är att bidra till att fler livskraftiga tillväxtföretag etableras. UIC-modellen innefattar bland annat affärsutvecklingsprogram för företagandets olika faser samt ett stort nätverk av handplockade affärscoacher från näringslivet som vägleder bolagen i deras affärsutveckling. Ägare till UIC är till lika delar STUNS, Uppsala kommun, SLU Holding samt UU Invest. UIC ingår i Vinnovas program Inkubationsstöd – Excellens. www.uic.se

Vedrana Vilda Ilic
Kommunikationsansvarig