2023-01-30 12:55Press release

2022 - Matens år på Saint Martin

I år kommer Saint Martin att framhålla dess extraordinära unika kulinariska kultur. Efter 2021 som var Romantikens år har turistbyrån nu skapat en ny video med fokus på temat mat. Designad för att marknadsföra St. Martin över hela världen, hyllar videon öns kulinariska rikedom och placerar Saint Martin som ett paradis för matälskare där besökare kan skämma bort sina smaklökar omgivna av magisk natur. Temat valdes i kölvattnet av mediabevakningen och den offentliga framgången för "Festival de la Gastronomie“ som anordnades i november 2021.

Den 2 minuter- och 37 sekunder långa videon presenterar St. Martin som en kulinarisk destination som medvetet blandar autenticitet med sofistikering och visar upp öns övriga huvud turistattraktioner, såsom dess magnifika stränder, turkosa kristallklara vatten, flora och fauna, vatten sport och romantiska solnedgångar. Som helhet skapar detta ett fantastiskt fönster för den lokala maten och restaurangbranschen, särskilt vinnarna av 2021 års "Festival de la Gastronomie" som man kan se i flera avsnitt av videon. Det är ett reklamverktyg som särskilt lyfter fram de lokala produkterna och savoir-faire.

En stark identitet

För att främja öns läckra fusionsmat och unika matupplevelser, anförtrodde turistbyrån videoproduktionen till Théo Demanez. Denna begåvade videofotograf är en trefaldig vinnare av GoPro Million Dollar Challenge, så produktionen var i mycket goda händer. Ett original soundtrack som skapades speciellt för detta tillfälle tar denna helt lokalt producerade produktionen till en helt annan nivå.  Ljudet av ståltrummor, en kulturell bas i karibisk musik, ackompanjera tittarna genom den visuella upplevelsen. Soundtracket sammanställer tre musikaliska stilar, inspirerade av zouk, reggaeton och elektro, för att illustrera den unika mångkultur som bara finns på Saint Martin.

Maximalt med intryck

2021-videon "Can't help falling in love with Saint Martin" hade mer än 60 000 vieuws över alla plattformar. Öns kulinariska bredd och kvalitet en viktig tillgång för att finna nya besökare. Det gör destinationen ännu mer attraktiv och videon kommer nu att distribueras på den internationell marknaden. I turistbyråns program ingår även lansering av en reklam kampanj på samma tema för att positionera St. Martin som Karibiens kulinariska huvudstad och att redan börja förbereda för 2022 års upplaga av "Festival de la Gastronomie".

About Saint Martin

Saint Martin ligger i norra Karibien. Christopher Columbus kom till ön, som har mer än 70 km kustlinje, år 1493. Öns natur består av en mix av vulkaner, djungel och mangrove-områden. Öns högsta punkt är Pic Paradis och är 424 meter högt. Utöver fantastisk natur har Saint Martin så mycket som 37 stränder –oavsett om man föredrar orörda, lunga stränder eller stämningsfulla, mer livliga stränder, hittar man det här. Det finns även ett stort utbud av vattensport, med aktiviteter som dykning, surfing, wakeboarding, windsurfing och kitesurfing. Den genomsnittliga temperaturen är 27 grader, med upp till 32 grader om sommaren. Ön är som mest populär i perioden december till april, när vädret är torrt och behagligt. Saint Martin är den franska delen av ön Saint Martin/St. Maarten. Den andra delen av ön, St. Maarten, är holländsk. Hela ön är 88 km2 stor, vilket är den minsta landarealen i världen som är uppdelad mellan två nationer.

Christine Engen
PR & Communication