2022-09-28 07:30Press release

En kulinarisk reise til øya St. Martin

Festival Gatronomie Festival Gatronomie

Matfestivalen Festival de Gastronomie, som ble arrangert i november 2021, ble en stor suksess og gjorde øya St. Martin til den kulinariske hovedstaden i Karibia. I år arrangerer Turistkontoret den andre utgaven av» Festival de Gastronomie» fra 11. til 22. november 2022.

Om du vil oppleve en gourmetopplevelse i toppklasse mens du nyter den varme solen med utsikt over noen av de vakreste strendene i Karibia, så passer "den vennlige øya" deg perfekt.

Orient Bay Beach

Øya St. Martin er kjent for sitt turkisblå vann, men det er ikke alt. Denne lille juvel i Karibia er også en kulinarisk hovedstad og en klar favoritt blant matelskere som kommer for å nyte den naturlige skjønnheten til "øya med 37 strender" og for å oppdage nye, originale smaker.

I 2021 startet St. Martins Turistbyrå - Festival de Gastronomie, som en hyllest til reisemålets kulinariske arv. Den første utgaven av arrangementet var en stor suksess og vakte interesse fra lokale og internasjonale medier, inkludert det berømte amerikanske reisemagasinet Travel + Leisure (med 14 700 000 besøkende på nettsiden deres hver måned). De utropte St.Martin til "Culinary Capital of the Caribbean". Selv på sosiale medier, takket være de inviterte influenserene som besøkte festivalen, kunne mer enn en million følgere la seg imponere av øya.

En eksplosjon av smaker

En rekke kulinariske profiler fra hele verden, samt fans av smakfulle og fargerike retter, vil delta på den andre utgaven av festivalen fra 11. til 22. november 2022. I år vil Turistrådet igjen vise frem øyas kulinariske mangfold for å feire den kulinariske arven som destinasjonen er så kjent for.

Det kommer fra solid forankret karibisk kulinarisk kultur og et imponerende antall kreative kokker fra mange forskjellige land som alle har funnet en unik inspirasjon på denne øya.

Et tettpakket program med gourmetbegivenheter venter, som vil gi en skikkelig godbit for smaksløkene. Det vil være matlagingsverksteder for besøkende i alle aldre, ledet av lokale og internasjonale kokker, og smaksmenyer vil være tilgjengelig på de mange restaurantene i St. Martin som deltar i konkurransen.

Disse menyene vil alle være sentrert rundt 2022s utvalgte ingrediens: plantains, matlagingsbananer som er en nøkkelingrediens i det karibiske kjøkken. Den spesialarrangerte Gourmet Village-paviljongen vil være åpen fra 18. til 20. november, for besøkende som ønsker å oppdage lokale produkter.

Et par andre høydepunkter som du heller ikke bør gå glipp av. Den lokale kokkekulturen skal feires med grilldemonstrasjon 15. november og drikkemiksekonkurranse 21. november. Disse arrangementene er to av festivalens hovedarrangementer, takket være besøk av profesjonelle kokker, som også er medlemmer av juryen. Barer og restauranter vil bli invitert til å gjøre sitt beste for å tilby besøkende det aller beste innen karibiske cocktailer og de uimotståelige smakene av den lokale grillmaten som vi alle elsker. Garantert en smaksrik opplevelse.

Noen store navn

Turistkontoret har invitert en rekke dyktige kokker for å virkelig heve nivået på denne kulinariske festivalen: Nicolas Sale (Frankrike), kokk med 2 Michelin-stjerner, sponsor for 2022-utgaven; Laurent Huguet (Frankrike), Michelin-stjernekokk; Ilham Moudnib (Frankrike), konditor og finalist i konditor-VM 2015; Ninon Fauvarque (Frankrike), mestermiksolog, vinner av Havana Club Cocktail Prize 2018; Lionel Lévy (Frankrike), Michelin-kokk;

Vladimir François-Maïkoouva (Martinique), privat kokk, trener og konsulent; Rafael Pires (Brasil), kokk fra Institut Paul Bocuse School of Culinary Arts; Daniel Vézina (Canada), ambassadør for ansvarlig mat uten avfall; og Maame Boakye (Ghana), vinner av "Best at the Fare Savory" på den berømte The World Fare Festival, i New York; Kevin Bludso (USA), grillekspert og to ganger vinner av Steve Harvey Hoodie Award; Mia Mastroianni (USA), drinkmixolog og konsulent.

St. Martin vil også kunne stole på tilstedeværelsen av Alain Warth, leder for gastronomiavdelingen for fastlands-Frankrike og oversjøiske territorier for SCR Prod. Group, grunnlegger av Gault & Millau, kulinarisk guide for Franske Karibia og Guyana, og koordinator for kokkene som deltar i denne andre utgaven av festivalen. Ekspertkonsulent innen restaurantbransjen og drikkeblandingsteknologi, Arthur Sutley, vil også være blant de spesielt inviterte gjestene.

Alle øyne rettet mot destinasjonen St. Martin

Takket være partnerskapene med rundt femten influensere fra USA, Sør-Amerika, Canada og Europa, og med tilstedeværelsen av over 25 journalister, har St. Martins Festival de Gastronomie sikret sig at denne kulinariske festival er en begivenhet du ikke bør gå glipp av, hvis du vil oppleve en autentisk, levende øy for matelskere. Det vil være pakketilbud inkludert fly og overnatting mellom 11. og 22. november tilgjengelige for de som leter etter en unik opplevelse, der kombinerer god mat og et perfekt landskap.

About Saint Martin

Om Saint Martin Saint Martin ligger i det nordlige Karibia. Christopher Columbus kom til øya, som har mer enn 70 km kystlinje, i 1493. Øyas natur består av en blanding av vulkaner, jungel og mangroveområder. Øyas høyeste punkt er Pic Paradis og er 424 meter høyt. I tillegg til fantastisk natur har Saint Martin hele 37 strender – enten du foretrekker uberørte, lange strender eller atmosfæriske, mer livlige strender, finner du det her. Det er også et bredt spekter av vannsport, med aktiviteter som dykking, surfing, wakeboarding, windsurfing og kitesurfing. Gjennomsnittstemperaturen er 27 grader, med opptil 32 grader om sommeren. Øya er mest populær i perioden desember til april, når været er tørt og behagelig. Saint Martin er den franske delen av øya Saint Martin/St. Maarten. Den andre delen av øya, St. Maarten, er nederlandsk. Hele øya er 88 km2 stor, som er det minste landområdet i verden som er delt mellom to nasjoner. https://www.st-martin.org/

Christine Engen
PR & Communication