2018-10-19 07:18Pressmeddelande

Årets Mentor Nya Företag utsedd i Jönköping. Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande!

David Barmé utsågs under fredagen till Årets Mentor Nya Företag i Jönköpings län i samband med Morgonsoffan, ett frukostmöte som arrangeras för företag av Jönköpings kommun. – David har generöst delat med sig av kunskaper och kontakter för att hjälpa mig på ett konkret sätt, säger David Barmés adept Ulrika Gotthardsson. Det har varit värdefullt att kunna testa idéer och strategi med honom.

"Att lyssna in och lära känna adepten är grundläggande för att kunna ta rollen som mentor på rätt sätt"

Årets mentor Nya Företag David Barmé är sales manager på EY i Jönköping, och har lång erfarenhet inom bl a B2B, affärsutveckling och säljprocesser.  - David har varit mycket lyhörd för min kompetens, erfarenhet och den fas jag befinner mig i företagandet, säger Ulrika Gotthardsson. Hon driver Uttryckeriet, där hon erbjuder språkbearbetning, utbildning/ coachning och skrivverktyg till branscher och organisationer.

– Genom att visa stor lyhördhet, intresse och respekt för mig och min kompetens, har han kunnat stödja mig i mitt företagande på ett konstruktivt sätt, säger Ulrika Gotthardsson. Ett värdefullt och inspirerande bollplank i en fas där jag stundom ifrågasatt om min affärsidé håller över tid.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor i Sverige sker den 9 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande företagare. NyföretagarCentrums program riktar sig till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 550 - 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet. Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 6 000 mentorpar startats.

Mer information, kontakta:

Nils Olof Fries, mentorhandledare NyföretagarCentrum Jönköping, tel 072-729 59 70

Mia Werthén, mentorhandledare NyföretagarCentrum Jönköping, tel 070 - 207 06 88

David Barmé, Årets Mentor Nya Företag, tel 072 - 249 81 10

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2017 fick mer än 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. Över 7 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Therese Käck
Nationellt ansvarig Mentor Eget Företag