2017-10-17 20:30Pressmeddelande

Årets Mentor i Östergötlands län utsedd! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande!

null

Jocke WInqvist har utsetts till Årets Mentor i länet i kategorin Nya företag. Till Årets Mentor i kategorin Tillväxtföretag har utsetts Krister Nord. Det skedde vid en ceremoni under tisdagen på Elite Grand Hotel i Norrköping och prisutdelare var landshövdingen Elisabeth Nilsson. – Jag är förberedd på ökade krav på organisationen när vi blir fler, säger Jocke Winqvists adept Filip Printzell. – Hans idéer och analyser har varit skillnaden mellan att växa eller att stå stilla, säger Krister Nords adept Marc Stuart Lechter.

"Jag visste att ledarskap skulle vara otroligt viktigt"

Årets mentor i kategorin nya företag är Jocke Winqvist, som är produktchef på mediakoncernen NTM. - När jag startade visste jag att ledarskap skulle vara otroligt viktigt. Därför passade min mentor som är kreativ och har mycket kunskap från att leda en grupp. Genom att ställa smarta frågor har han fått mig att utveckla mitt ledarskap, säger adepten Filip Printzell, som är VD för företaget Städarna i Motala, som på ett år har startat från grunden och som idag har 15 anställda. En filial är också öppnad i Mjölby. Företaget erbjuder bland annat fönsterputsning, kontors- hem- trapp- och byggstädning och delägs av Städarna Sverige. - Jag försöker anpassa kommunikationen till alla i min grupp så att den når fram på rätt sätt. Det har gjort att jag är förberedd på ökade krav på organisationen när vi blir fler, säger han.

"Idéerna och strukturen växte tack vare hans närvaro"

Årets mentor i kategorin tillväxtföretag är Krister Nord, som är VD och ägare till Linköpingsföretaget Kontor-X, som utrustar kontor, konferensrum och erbjuder allt från dokumenthantering, kommunikationssystem till kaffemaskiner. - Min mentor har inspirerat mig och fått mig att tänka annorlunda och att jag måste göra det jag gör bäst. Mentorskapet har betytt en trygghet, säger adepten Marc Stuart Lechter, som driver företaget Beard People i Norrköping, som distribuerar produkter och tillbehör till Barbershops & Salonger. - Hans små enkla och sunda idéer och analyser har varit skillnaden mellan att växa eller att stå stilla. Idéerna och strukturen växte tack vare hans närvaro. Företaget börjar nu inleda en process att sälja till flera nordiska länder, säger adepten.

Mer information:

Kristin Ericksson, NyföretagarCentrum Västra Östergötland, mobil 070 339 15 57

Jocke Winqvist, Årets mentor Nya företag, mobil 070 828 52 57

Pernilla Asmundsson, Projektledare Mentor, Almi Östergötland, mobil076 866 91 90

Krister Nord, Årets mentor Tillväxtföretag, mobil 070 164 26 01

NyföretagarCentrum Sverige
Ferkens Gränd 3, 111 30 Stockholm | tel 08-14 44 00
www
.nyforetagarcentrum.se | e-post mail@nyforetagarcentrum.se | fb: www.facebook.com/nyforetagarcentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2016 fick nära 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. Över 7 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2016 fick nära 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. Över 7 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Harry Goldman
Harry Goldman