2018-10-05 05:00Pressmeddelande

Årets Mentor utsedd i Örebro län. Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande!

Adept Christoffer Hallafors och Årets Mentor i Örebro län Ola PetterssonAdept Christoffer Hallafors och Årets Mentor i Örebro län Ola Pettersson

Ola Pettersson utsågs under torsdagen till Årets Mentor Nya Företag i Örebro län. Priset delades ut av Mia Carlén, mentorhandledare NyföretagarCentrum  Örebro. Olas fokus på att jag skall växa som person och entreprenör är en av nycklarna till att jag idag kan bidra med 26 arbetstillfällen för Örebro, säger Ola Petterssons adept Christoffer Hallafors.

"I en period av stark tillväxt har hans engagemang och erfarenhet varit en pelare i att inte bränna ut mig"

Årets mentor Nya Företag Ola Pettersson har lång erfarenhet av att starta och utveckla företag inom IT-branschen. Stor expertis inom affärsutveckling och de beståndsdelar som hör till företagande och entreprenörskap.  - Istället för att fokusera på företagets utveckling och tillväxt som så många skulle göra, har Ola från allra första början visat intresse för vem jag är som person. Hans genuina intresse, hans engagemang och hans osjälviskhet med sin tid och sina erfarenheter, har fått mig att växa som person och det har gjort att jag fått verktygen och självförtroendet att utveckla Städarna i Närke likväl som andra projekt jag startat parallellt, säger Christoffer. 2017 köpte han in sig i ett redan startat bolag och under de första månaderna tills året var slut ökade företaget i månadsomsättning och från 2 till åtta anställda. Christoffers mål är nu att Städarna i Närke skall vara Örebros största leverantör inom lokalvård, och att då ha 40 personer sysselsatta.

– Jag var en outbildad rastlös kille som 2016 startade ett bolag. Ola har lärt mig så mycket om mig själv och om mitt ledarskap, hans bekräftelse har fått mig att våga och att lita på att jag kan. Han är ett föredöme och ett bra exempel på hur ett mentorskap kan ha en avgörande betydelse för hur en ny entreprenör upplever sitt första företagande! säger Christoffer Hallafors.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor i Sverige sker den 9 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande företagare. NyföretagarCentrums program riktar sig till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 550 - 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.

Mer information, kontakta:

Mia Carlén, mentorhandledare NyföretagarCentrum Örebro, tel 070 882 63 67

Ola Pettersson, Årets mentor Nya Företag, tel 070 925 47 50

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2017 fick mer än 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. Över 7 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Therese Käck
Nationellt ansvarig Mentor Eget Företag