2017-09-29 12:00Pressmeddelande

Årets Mentor i Norrbottens län utsedd! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande!

null

Nicklas Larsson har utsetts till Årets Mentor i länet i kategorin Nya företag. Till Årets Mentor i kategorin Tillväxtföretag har utsetts Helene Löwinger. Det skedde vid en ceremoni på Residenset i Luleå under fredagen och prisutdelare var landshövding Sven-Erik Österberg, Almi VD Niklas Jonsson och Camilla Sehlin från NyföretagarCentrum Nord. - Utan honom hade jag inte varit där jag är i dag, säger Nicklas Larssons adept Anna Lundqvist. – Hon är ett inspirerande bollplank, säger Helene Löwingers adept Mikael Sundkvist.

"Jag har stärkts i min tro att jag har något viktigt att bidra med"

Årets mentor i kategorin nya företag är Nicklas Larsson som är affärsutvecklingschef hos Luleå Näringsliv. - Han har gjort företagsstarten enklare och snabbare och jag har stärkts i min tro att jag har något viktigt att bidra med. Utan honom hade jag inte varit där jag är i dag, säger adepten Anna Lundqvist, som driver företaget Complete Consulting som genom föreläsningar, utbildningar och workshops vill öka företags och chefers förmåga att bättre genomföra förändring och projekt. – Mina tjänster har konkretiserats och omsättningen har blivit högre än budgeterad, säger hon.

"Mina tokiga idéer blir fullt sunda i hennes närvaro"

Årets mentor i kategorin tillväxtföretag är Helene Löwinger, som arbetar som verksamhetschef och rekryteringskonsult hos utbildningsföretaget Kompetenslaget i Piteå. - Hon är ett inspirerande bollplank som gör att jag kan öppna upp mig inför henne på ett sätt som jag annars har svårt för. Mina tokiga idéer blir fullt sunda i hennes närvaro, säger adeptenMikael Sundkvist, som driver företaget P-town i Piteå. Det är ett onlinemagasin på nätet där man kan läsa om evenemang och personer och vänder sig till Piteås 80-och 90-talsgeneration. - Vi har fått en bättre organisation, tydligare offerter och en strategi för medarbetarna, säger adepten.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 10 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Mer information, kontakta:

Camilla Sehlin, NyföretagarCentrum Luleå, mobil 070 319 92 33

Nicklas Larsson, Årets mentor Nya företag, mobil 070 623 12 00

Hans Å Strandberg, affärsrådgivare Almi Nord, mobil 072 586 79 33

Helene Löwinger, Årets mentor Tillväxtföretag, mobil 070 380 81 80

NyföretagarCentrum Sverige
Ferkens Gränd 3, 111 30 Stockholm | tel 08-14 44 00
www
.nyforetagarcentrum.se | e-post mail@nyforetagarcentrum.se | fb: www.facebook.com/nyforetagarcentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2016 fick nära 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. Över 7 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2016 fick nära 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. Över 7 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Harry Goldman
Harry Goldman