2024-03-27 06:43Pressmeddelande

Unika Nyköping satsar på E-drop

Nyköping satsar på E-drop

Nästa kommun att börja arbeta med tempererade leveransskåp från E-drop är den historiskt anstrukna sörmländska pärlan Nyköping. Nyköping är en kommun i raden av en allt större partnerskara – men sticker ut på ett unikt sätt. Det är den första kommunen som samverkar med privata hemtjänstaktörer och låter dem använda skåpen.

Det är många kungar och hertigar som genom århundradena haft anledning att kliva innanför portarna till Nyköpingshus. Det var här Nyköpings gästabud utspelade sig i en tid när ingen hade en tanke på digitalisering eller ens hemtjänster och samhällsservice.

Nu är Nyköping mer än en residensstad och en stadskärna med gott om historia. Landsbygden i kommunen är utbredd och det här är som skåpen från E-drop kommer att användas till att börja med.

Den stora poängen med E-drop är att matleverantörer kan placera beställt livsmedel i skåpen utan att någon behöver vara på plats för att ta emot. Personalen kan sedan plocka upp maten och leverera den till kunderna när det passar som smidigast i schemat.

Tidigare hade vi utmaningar med att möta upp leveranserna på landsbygden. Nu blir det lättare att planera, vilket gagnar både kunder och personal, säger Carina Wallin, ordförande för Vård- och omsorgsnämnden.

Avtalet är på 36 månader och omfattar 13 skåp på sex olika placeringar ute på landsbygden i den första fasen. Det är möjligt att utöka avtalet till sammanlagt 28 leveransskåp.

Två grejer gör Nyköping unikt i sammanhanget. Dels har man redan från scratch bestämt att låta kommunens fem privata hemtjänstaktörer vara med på resan. Det skapar en stor valfrihet för de som tar del av hemtjänst. Dels kör man skarpt direkt, utan ett föregående pilotprojekt för att testa. Nyköping har helt enkelt tittat på andra kommuner som redan samarbetar med E-drop och sett att skåpen levererar ekonomiskt men också sparar tid och minskar stress.

Vi såg något som bevisligen fungerar på andra platser och då kände vi att vi inte behövde testa utan var trygga med att vi kunde gå direkt på avtal, säger Carina Wallin.

Nyköping är först ut med E-drop i Södermanland men nu får allt fler hemtjänster upp ögonen för vad E-drop kan bidra med när demografin förändras och behovet av ny teknik och nya tjänster ökar dramatiskt. Vi berättar snart om fler samarbeten!

Det är väldigt roligt att Nyköping startar upp med mottagningsfria leveranser, vi ser att allt fler kommuner finner poängen med mottagningsfria leveranser. Det sparar så mycket för verksamheterna, både pengar och tid, som i stället kan läggas på viktiga arbetsuppgifter avslutar Josefine Granath, Account Manager på E-drop.

Om E-drop

E-drop är brevlådan 2.0, en ny tjänst för alla digitala inköp. Det tempererade skåpet garanterar en obruten kylkedja, och leveransen kommer ända hem till mottagaren. Privatkonsumenten vinner tid och bekvämlighet, offentliga verksamheter kan öka servicegraden och göra det smidigare för personalen, handlare kan bygga lojalitet med kunderna och komma åt Last Mile-utmaningen till en lägre kostnad. E-drop möjliggör för ruttoptimering när många leveranser till ett område kan samordnas.

Josefine Granath
Account Manager