2023-09-05 13:36Pressmeddelande

Stressen packades in i ett skåp och försvann

På äldreboendet Tollaregården i Arkelstorp har det blivit eftermiddag. Sabrina Isacsson och Emma Turpienen ska ut på fältet och sätter sig i var sin VW T-Roc. Den digitala inköpsrundan är redan gjord och varorna finns i tempererade skåp nån meter från bilparkeringen. Kunderna får numera sin mat utan att personalen i Arkelstorps hemtjänst behöver fara kors och tvärs för att handla eller möta upp leverantörer. E-drop har kommit till byn, med minskad stress och mer tid till omvårdnad.

Digitala inköp kom tidigt. Då slapp hemtjänstpersonalen de fysiska inköpsrundorna. Men tidsvinsten blev inte nödvändigtvis enorm. Det tog nämligen tid också att möta upp leverantörerna som kom med de kassar som handlats digitalt.

Det gällde för planeraren att ha koll. Vi skulle möta upp ute hos kunder som inte klarade att ta emot livsmedlen själva. Men det var aldrig samma plan vecka efter vecka. Ofta fick vi reda på leveranstider bara dagen innan. Och det var vanligt att leverantören inte höll tiden. Personalen hade redan ett stressigt schema, berättar Malin Axelsson, enhetschef för hemtjänsten i Arkelstorp.

Det kunde bli förseningar överallt, och det var sällan den tiden gick att hämta in. Så ja, det var definitivt ett stressmoment i vår arbetsvardag, menar Sabrina och Emma.

Nu finns maten i skåpen att plocka upp och leverera precis när det passar som smidigast i schemat.

Det är lugnare, mer flexibelt. Det är ganska stora avstånd hos oss så till vissa kunder får vi stoppa maten i kylväskor som vi köpt in. Men tidigare fick vi stanna och handla på vägen. Ha med oss pengar eller kort ut. Nu är det bara att ta kassarna och åka.

Personalen i Arkelstorp utanför Kristianstad har inte upplevt några större problem sedan det första testet med skåp från E-drop inleddes tidigt hösten 2022.

Vi har tänkt att frysdelen är lite för stor. Att om den var mindre och det satt en hylla i kylen så kunde man få plats med fler kassar i samma skåp. Eller så kanske det skulle vara smidigt om ett skåp bara var frys och andra bara kyl. Men nu har vi ju inte testat under sommaren. Då kanske det blir mer frysvaror, om kunderna vill ha Mangosorbet och drinkar?

Bortsett från att appen kan vara lite seg så har vi inte upplevt något tekniskt strul alls. Det gick väldigt snabbt och smidigt att komma igång.

Om E-drop

E-drop är brevlådan 2.0, en ny tjänst för alla digitala inköp. Det tempererade skåpet garanterar en obruten kylkedja, och leveransen kommer ända hem till mottagaren. Privatkonsumenten vinner tid och bekvämlighet, offentliga verksamheter kan öka servicegraden och göra det smidigare för personalen, handlare kan bygga lojalitet med kunderna och komma åt Last Mile-utmaningen till en lägre kostnad. E-drop möjliggör för ruttoptimering när många leveranser till ett område kan samordnas.

Robin Nilsson
Account Manager