2023-02-24 08:05Bloggpost

Fyra år med E-drop: Detta har hänt

Det har hänt grejer sen E-drop visade upp sitt första tempererade skåp på en mässa i Göteborg 2018. Fyra års utveckling har lett fram till den fjärde generationens skåp. Nu väntar bred lansering till i första hand mängder med hemtjänster över hela Sverige. Det är som smart välfärdslösning E-drop kommer att göra störst nytta fort.

TPL-experten (TPL står för tredjepartslogistik, när en extern part sköter logistiken mellan ett företag och dess kunder) Nowaste Logistics hade mängder med stora partners i sina terminaler. Det som började med frukt och grönt hade mynnat ut i stor spelare med både bygghandlare och stora klädföretag på kundlistan. Bland annat hjälpte Nowaste en av norra Europas största e-handlare inom möbler och inredning med logistiken. Hemleveranser till privatpersoner innebar ruttplanering utifrån mottagarens villkor, en utmaning när det hände att mottagaren inte var hemma. Där föddes embryot till E-drop. Hur löser man leveransen så att mottagningen inte är en faktor? Och varför kan ingen leverera dagligvaror på ett träffsäkert sätt, med obruten kylkedja från packning direkt hem till kund?

Det fanns ingen E-drop, helt enkelt.

Vi var expert på teknik och plattformar, på varuflöden och IT-lösningar – men vi behövde en partner för att bygga skåp. Och vi visste knappt om det var en produkt eller en tjänst vi hade börjat utveckla. När man gör något helt nytt ställs man också inför mängder med utmaningar. En vanlig brevlåda har folk haft i 100 år, för en sådan finns det en massa regler. Det ska vara en viss ergonomisk höjd, man ska kunna komma åt att skotta. Ett tempererat leveransskåp är som en uppdaterad brevlåda, men eftersom ingen ännu haft ett finns det heller ingen som kan svara på vad man kan och får och inte kan och får göra. Kylfunktionen var en annan utmaning. Kyl och frys utomhus är inte så lätt i ett land som Sverige med stora temperaturskillnader på ett år.

Orden kommer från Susanne Hjorthagen, vd:n som blev den första heltidsanställda personen att jobba dedikerat med E-drop efter den där första mässan, Logistiktrender i Göteborg 2018.

Tanken var och är enkel: Om du har ett tempererat skåp hemma vid tröskeln så kan du använda det för allt du handlar digitalt, från matvaror till medicin och sneakers. Du slipper fara kors och tvärs genom staden för att handla och plocka upp paket.

2019 gjordes ett första skarpt test ihop med Coop. 10 utvalda kunder i Helsingborg fick testa E-drop. Användarfeedbacken resulterade bland annat i ett nytt gränssnitt för appen som öppnar skåpen, och uppdaterad hårdvara. Produktionen industrialiserades för att kunna bygga i större skala.

Ganska snart visade det sig att E-drop skulle kunna uträtta underverk för kommuner som slet sitt hår med frågan som heter Digitala inköp. Att handla digitalt sparar förstås tid i en organisation som kommer att ha rekryteringsutmaningar när andelen äldre ökar. Ingen behöver spatsera runt i fysiska butiker och lägga tid och kraft där. Men leveransen och mottagandet – hur gör man då? Här kom E-drop med en lösning på ett problem. Vård- och omsorgsförvaltningen i Helsingborg testade åtta skåp i ett projekt som delvis finansierades med innovationspengar från Vinnova. Pilotprojektet med tredje generationens skåp från 2020 har nu resulterat i en satsning på ytterligare skåp, de flesta ur den senaste generationen.

Vi har tagit en del dåliga beslut längs vägen, som det blir när man testar och utvecklar. Vi hade bantat bort den aktiva frysen i en modell av skåpen, men då kunde vi inte längre garantera att frysta varor hölls frysta över en hel natt, vilket var en poäng. Leveranser ska förstås kunna ske på tider som optimerar allt, från trafiken i samhället till när folk startar sina arbetspass. Nu har skåpen aktiv frys igen och vi jobbar med en svensk fabrik som har stor vana av att serieproducera stora volymer kylskåp med beprövad teknik.

När E-drop nu lanseras på bred front är det landets hemtjänster som får den stora uppmärksamheten.

Även om vi har en större organisation idag så är vi fortfarande ett ungt bolag som behöver fokusera. Vi behöver vara en partner som jobbar nära våra kunder så att vi kan vara flexibla efter varje kunds unika förutsättningar. Då är det en poäng att jobba med hemtjänster som rör sig i samma sfär, så att kunskaps- och erfarenhetsutbytet maximeras. Alla hemtjänster står inför ett digitalt skifte, där vi har en lösning som ligger helt rätt i tiden. E-drop gör att hemtjänstpersonal kan lägga tid på rätt saker, arbetsdagarna blir mycket lättare att planera när personalen inte behöver blocka tid för att vara på plats och ta emot leveranser. Hemtjänsten är helt enkelt ett område där E-drop kan göra väldigt stor nytta på kort tid.

E-drop används redan skarpt på andra ställen. Helsingborgs modernaste byggnad, Wihlborgs Prismahus i den nybyggda stadsdelen Oceanhamnen, har ett leveransrum där E-drop kan nyttjas av samtliga hyresgäster i fastigheten. Helsingborgs hamn, landets näst största containerhamn, använder E-drop för mottagning av leveranser sedan receptionen avvecklades.

E-drop har potential att vara med och revolutionera hela samhället. Städer kan bli mycket smartare och mer hållbara när transporter samordnas i fullpackade fordon som levererar direkt till dörren längs optimerade rutter. Det skulle bli mycket mindre trafik på gatorna. Och E-drop kan bli en självklar del när nya stadsdelar växer fram, som en integrerad del av kvarteret, för alla att använda.

Men här och nu gör skåpen mest nytta för hemtjänsterna. Tillsammans kan vi skapa stora värden. Det är inte ett skåp som erbjuds; det är bekvämlighet och tid. För hemtjänsten som organisation men också för användarna. Till och med kan personer med hemtjänst i förlängningen vinna både livskvalitet och självständighet. Vi får allt fler plus 80 som kan och vill bo kvar hemma längre. De blir allt mer digitala och kan använda skåpen för alla sina inköp. Vi har förstås early adopters som vill ha E-drop till sin privata villa, och det kommer – men en sak i taget.

Ämnen: E-drop

Om E-drop

E-drop är brevlådan 2.0, en ny tjänst för alla digitala inköp. Det tempererade skåpet garanterar en obruten kylkedja, och leveransen kommer ända hem till mottagaren. Privatkonsumenten vinner tid och bekvämlighet, offentliga verksamheter kan öka servicegraden och göra det smidigare för personalen, handlare kan bygga lojalitet med kunderna och komma åt Last Mile-utmaningen till en lägre kostnad. E-drop möjliggör för ruttoptimering när många leveranser till ett område kan samordnas.

Susanne Hjorthagen
VD E-drop