2022-12-19 12:15Nyheter

Helsingborg skalar upp satsningen på tempererade leveransskåp

E-drops leveransskåp i Helsingborg. E-drops leveransskåp i Helsingborg.

Helsingborgs stad var först ut av alla kommuner. Som partner i ett pilotprojekt har staden kunnat vara med och påverka nästa generation av E-drop. Nu blir satsningen mer storskalig med fler skåp på fler adresser. Vi stämde av med enhetschefen Nina Gripemark.

Ni är tidigt ute med E-drop och har kunnat vara med och utveckla både produkt och tjänst tillsammans med E-drop. Berätta om förbättringarna som åstadkommits!

- Den största förbättringen består i att vi med nya, uppdaterade skåp med förbättrad frysfunktion kan ta emot kvällsleveranser i skåpen. Det gör att vi får hela dagen efter på oss att leverera varorna till våra kunder, vilket gör arbetsdagen lättare att planera. Den blir också mer effektiv eftersom vi kan synka allt på ett bättre sätt. Vi vet att vi kan leverera maten när vi ändå ska till kunden för att tvätta och städa. Med tiden vill vi ha de nya skåpen överallt.

- Annars är det mest mer småskalig utveckling som vi kommit på efterhand. Vi har byggt socklar att ställa skåpen på så att det ska bli bättre ergonomi när personalen lyfter ur kassarna. Och vi har lagt plattor framför skåpen så att man kan ställa ner kassarna utan att det blir så väderkänsligt under den fuktiga årstiden. Vi upptäcker små förbättringar hela tiden. Vi ska lägga till extra marginal på socklarna så att skåpen inte måste stå alldeles intill varandra. Då blir det lättare att öppna dem.

Nu börjar en ny fas med fler skåp på fler platser. Hur har ni resonerat inför utplaceringen av de 12 nya skåpen?

- Vi har koncentrerat oss på det vi kallar för nyckelkunder, alltså kunder som inte kan ta emot matleveranserna själva. Vi har placerat skåpen där vi har vårdboenden på kommunal mark. Det är strategiskt utvalda ställen. Det kan vara lite krångligare på mark som inte är kommunens. E-drop är en nyhet som inte många känner till. Då kan startsträckan vara lite längre. På staden egen mark är det lättare att få ett okej snabbare.

- Ju fler skåp som finns i närheten av våra kunder, desto mer tid tjänar vi. Både hantering och transporttid minskar. Vi har sju servicegrupper och en har inget skåp alls. Den får vi hålla med bil eftersom det är för långt att cykla. Jag önskar att vi haft ännu fler skåp på ännu fler adresser. Ju fler skåp, desto mer tid sparar vi.

Vad har varit den stora utmaningen?

- Det är mest smådetaljer. Som med socklarna och plattorna. Förut lyfte vi och vred samtidigt, när vi plockade upp kassarna. Och de blev blöta om de ställdes ned på gräs.

Hur har kunder och personal reagerat på förändringen? Har de reaktionerna ändrats över tid?

- Tidigare mötte vi upp leverantören hemma hos kunderna. Vi behövda planera in stora luckor för upphämtningen. Nu behöver ingen vänta och det minskar både tidsstressen och samvetsstressen. Koordinatorerna får lättare att planera och personalen som har kunderna i fokus vet att de får sin mat utan dröjsmål. Så alla upplever det här som positivt.

- Kanske att någon i början undrade hur det här skulle funka? Det här med att lära sig något nytt. Och just att det var digitalt. Men det har funkat jättebra och allt är mycket lättare än man tror. Ingen behöver nyckelkort, till och med den som är helt ovan vid mobiltelefon och appar öppnar skåpen hur lätt som helst. Skulle något krångla så kan koordinatorerna fjärröppna skåpen, det är bara att ringa.

- För kunderna är det också en fördel. I stället för att det är olika chaufförer som kommer med maten så får de möta samma ansikten som alltid möter dem. Det skapar en trygghet. Många kunder är äldre och har svårigheter. Då är det viktigt med igenkänning och samma trygga servicemänniskor som de vant sig vid.

Har du något tips till andra kommuner som vill gå över till digitala inköp med temperade leveransskåp?

- Satsa på frysfunktion direkt. Det ger er större möjligheter att få leveranser när som under dygnet, och då blir det mer luft i systemet och effektivare planering. Jag skulle också säga att det är bra att ha ett par eller flera kontaktpersoner i verksamheten som alla anställda känner till, som kan fungera som experter på E-drop. En sorts superanvändare som kan handleda personalen, och introducera nya vikarier.

Vilka är vinsterna med E-drop på längre sikt?

- Skåpen skulle ju kunna utnyttjas till mer, av fler. Vi får leveranser till verksamheten hela tiden, det är knappast bara dagligvaror. Sjuksköterskorna får ju tillexempel medicin. Och vi som jobbar här får vår frukost levererad till skåpen. Det finns många grupper som skulle kunna nyttja dem. Det kan finnas behov av skåp som inte ens är kylda. När man inte behöver folk på plats för att ta emot leveranser så tjänar man en massa tid. Och vi beställer ju mer och mer på nätet, i hela samhället.

Alexandra Boschetto, du är koordinator. Vilka krav ställer det på en organisation när man ska börja jobba med något nytt som ingen har testat tidigare?

- Vi gör nya saker rätt så ofta så det är egentligen inga konstigheter eller svårigheter alls. Vi har inte haft några svårigheter när det gäller själva skåpen och all förändring är ju för att det ska bli enklare och bättre. Så man bara gör det och lär sig efter hand, svårare än så är det inte!

Ämnen: E-drop

Om E-drop

E-drop är brevlådan 2.0, en ny tjänst för alla digitala inköp. Det tempererade skåpet garanterar en obruten kylkedja, och leveransen kommer ända hem till mottagaren. Privatkonsumenten vinner tid och bekvämlighet, offentliga verksamheter kan öka servicegraden och göra det smidigare för personalen, handlare kan bygga lojalitet med kunderna och komma åt Last Mile-utmaningen till en lägre kostnad. E-drop möjliggör för ruttoptimering när många leveranser till ett område kan samordnas.

Susanne Hjorthagen
VD E-drop