2019-11-03 19:11Pressmeddelande

GRAND SLAM FÖR GBC I NORDISKA TOURFINALEN

Guld och guld till GBC. Martin Appelgren, Alexander Herrmann, Sigrid Simonsson, Nina Grawender. Foto: Johanna SvenssonGuld och guld till GBC. Martin Appelgren, Alexander Herrmann, Sigrid Simonsson, Nina Grawender. Foto: Johanna Svensson

Rekord igen!
Aldrig tidigare har Sverige vunnit både dam- och herrklassen på den nordeuropeiska touren.
Hatten av för de nya Nevza-mästarna Sigrid Simonsson/Nina Grawender och Martin Appelgren/Alexander Herrmann.

Under söndagen hände det. I tourfinalen dessutom. Och båda vinnarlagen i Nevza Beach Sweden kommer från arrangerande Göteborg Beachvolley Club.

Det här var rekord på flera sätt. Det var GBC:s bästa internationella tävling någonsin, och förutom Göteborg i toppen var det var helsvenskt i båda finalerna vilket även det aldrig har hänt tidigare.

– Skönt. Det var en oväntad seger för oss. Vi har tränat hårt länge, men jag och Alexander är ganska nya ihop och båda har ägnat en del av hösten åt mer intensiv fysträning och när vi nu ökar bolldosen igen till normal nivå kommer vi in med ett nytt lugn på banan, berättar Martin Appelgren.

I finalen, som var lite av ett tungviktsmöte i svensk seniorbeachvolley, vann Appelgren/Herrmann över de regerande svenska mästarna Linus Tholse, Nyköping, och Viktor Jonsson, Uppsala. Men efter östkustduons SM-guld i somras har Martin finalvunnit över dem i den svenska tourfinalen (då med Simon Bohman) och nu även med Herrmann i den nordeuropeiska tourfinalen.

Finalens segersiffror skrevs till 21-17, 21-17, och när de båda lagen möttes tidigare i turneringen vann Appelgren/Herrmann även då i raka set.
– Vi satte vår taktik, vi satte våra slag, vi såg till att vi hade den där pushen. Samspelet satt väldigt bra och det är extra kul att ta poäng när vi har hela hemmapubliken i ryggen, säger Martin.

Alexander Herrmann och Martin Appelgren. Foto: Johanna Svensson

Minst lika glada var GBC:s Sigrid Simonsson och Nina Grawender efter sin finalvinst över systrarna Kristina och Susanna Thurin från Stockholm. Segern satt hårt inne. Tidigare i turneringen var det Thurin som drog det längsta strået med 2-1 i set, men i finalen vände GBC:arna på steken och vann med 21-19, 16-21, 15-12.
– Det här är så skönt av många anledningar. Efter ett tufft år så var mitt primära mål att bara orka spela en hel turnering och det gick över all förväntan, berättar Sigrid Simonsson.

Som om inte alla andra rekord var nog så satte Sigrid också ett rekord under söndagen. Det är tredje året i rad med tre olika partners som hon vinner den nordeuropeiska tourfinalen. Hon vann med Tadva Yoken 2017, Anne-Lie Rininsland 2018 och nu med Nina Grawender 2019.

Sigrid Simonsson i aktion. Foto: Johanna Svensson

Sigrid och Nina gör nu en satsning tillsammans som innebär att de ger sig ut och tävlar internationellt. Nästa vecka väntar World Tour 1-star i Israel.
– Nina är en väldigt duktig spelare och det var underbart att det fungerade så bra för oss. Det här var bara vår andra tävling tillsammans, så det ska bli väldigt spännande att åka ut i världen nu, säger Sigrid.

Bronsmedaljerna i Nevza Beach Sweden tog på damsidan Danmark i form av Line Trans/Clara Windeleff och på herrsidan Norge genom Nils Ringöen/Markus Mol.

Turneringens överraskningslag nummer ett, Joel Hallabro/Leon Vincent från arrangerande GBC, gick det dock sämre för under söndagen. Det blev hit men inte längre efter att de fått wild card och med noll rankingpoäng kvalificerat sig för semifinal i sin första internationella tävling.
Men både semifinalen, mot Herrmann/Appelgren, och bronsmatchen, mot Ringöen/Mol, slutade med ganska klara förluster.

Den svenska succéturneringen såg också Anniken Rådström/Kristin Lind knipa en fjärdeplats på damsidan.

Samtliga resultat från Nevza Beach Sweden 2019 finns här.

Nina Grawender jublar. Foto: Johanna Svensson

Alexander Herrmann med en servemottagning till Martin Appelgren under semifinalen. Foto: Johanna Svensson

Om Beach Center

Beach Center erbjuder sommarkänsla året runt i en inspirerande miljö med palmer, solljus och sand mellan tårna. Anläggningen drivs av Ipanema Beach AB som ägs av Sveriges största klubb för beachvolley, Göteborg Beach Volley Club. Vi arrangerar tävlingar, träningsgrupper, företagsevent, kickoff och konferenser. Beach Center ligger i expansiva Kviberg i Östra Göteborg, granne med Prioritet Serneke Arena och Kviberg Park Hotell. Varje år har anläggningen över 230.000 besökare. www.beachcenter.se