2019-11-02 06:55Pressmeddelande

GBC:ARE GJORDE SENSATION I INTERNATIONELLA DEBUTEN

Leon Vincent och Joel Hallabro från Göteborg Beachvolley Club blev fredagens snackis i den nordeuropeiska tourfinalen.
Med wild card och noll rankingpoäng gjorde de internationell debut i Nevza Beach Sweden – och vann två senationella segrar mot Norge och Fnland.

En mycket bra dag för både Sverige och arrangerande GBC kröntes av nykomlingarna Vincent och Hallabro som öppnade med att som 16:e och sistaseedade lag i tävlingen vinna över förstaseedade Lars Retterholt/Stian Opsahl från Norge med 21-23, 21-16, 15-11.

Och som om inte det var nog följde de upp med ännu en seger i dagen sista match på centercourten i Beach Center i Kviberg. 27-25, 21-17 över Pekka Piippo/Pyry Topio från Finland.

– Ja, det var ju kul att testa internationellt spel, sa Joel Hallabro med ett brett leende efter de båda segrarna.

Men lägger också till:
– Vi är ändå mitt i en turnering. Vi ser fram emot nästa match, säger han.

Och nästa match är inte vilken som helst. Den går mot de norska supertalangerna Nils Ringöen/Markus Mol och gäller en plats i semifinalen. De båda norska tonåringarna har redan provat på det internationella rampljuset när de i olika lag gick till samma World Tour-final i Oslo för två månader sedan. Då teamade de tillfälligt upp med de båda norska världsettorna, Anders Mol respektive Christian Sörum.

Och ja, Markus är lillebror till världsettan Anders.
– Det ska bli kul. Vi vet inte så mycket om dem än, men vi spelar vårt spel så får vi se vad som händer, säger Leon Vincent.

Även GBC-seniorerna Martin Appelgren, regerande svensk tourmästare, och Alexander Herrmann hade framgång i sin första hemmatävling tillsammans. Även de vann sina två första matcher.

Den andra av segrarna avgjordes i en rysare när Martin fick möta sin gamle vapendragare Simon Bohman som halkade in i tävlingen på ett bananskal när han fick ersätta skadade Staffan Blomgren och spela med Jakob Molin från Sollentuna. Det blev en tresetare där Appelgren/Herrmann till slut vann med 20-18 i tredje set.

Vid 18-18 plockade Appelgren fram två vinnande servar som avgjorde matchen.
– Vi blev lite stressade av att de spelade så bra i andra set, men i tredje hittade vi lugnet och det betalade sig, säger Appelgren.

Alexander Herrmann ber sin partner Martin Appelgren se upp i en av fredagens segermatcher. Foto: Johanna Svensson

Under lördagen ställs de mot de regerande svenska mästarna Linus Tholse/Viktor Jonsson, från Nyköping respektive Uppsala, om en plats i semifinalen.

Dubbelelimineringssystemet gör att tolv lag återstår i tävlingen som fortsätter under lördagen och söndagen. Kvar är samtliga sex svenska lag plus fyra lag från Norge, ett från Finland och ett från England.

Den svenska framgången var nästan lika stor på damsidan. På vinnarsidan spelas under lördagen, närmare bestämt kl 15.00, en spännande match mellan arrangerande GBC:s Sigrid Simonsson/Nina Grawender och tvillingarna Kristina och Susanna Thurin. Båda lagen gick obesegrade genom fredagens inledande spel.

– Det här är så kul, att vara igång och tävla igen, säger den World Tour-meriterade GBC:aren Nina Grawender.

Även Anniken Rådström/Kristin Lind är obesegrade och möter Trans/Windeleff, Danmark. Kvar i tävlingen är även GBC:s Sara Malmström som, tillsammans med Linda Eriksson, efter en seger och en förlust under lördagen ställs mot det unga svenska laget Isabelle Reffel/Filippa Brink.

Sara Malmström och Linda Eriksson vann inledningsmatchen mot Finland. Foto: Johanna Svensson

Lördagens spel inleds kl 10.00 när Martin Johansson/Linus Frantzich, Sverige och GBC, ställs mot Svein Solhaug/Jörn Gamlemoen, Norge, följt av Alexander Annerstedt/Ludvig Simonsson, Sverige och GBC, mot Sam Dunbavin/Haydn Lawson, England.

Resultat och spelschema för Nevza Beach Sweden finns här.

Om Beach Center

Beach Center erbjuder sommarkänsla året runt i en inspirerande miljö med palmer, solljus och sand mellan tårna. Anläggningen drivs av Ipanema Beach AB som ägs av Sveriges största klubb för beachvolley, Göteborg Beach Volley Club. Vi arrangerar tävlingar, träningsgrupper, företagsevent, kickoff och konferenser. Beach Center ligger i expansiva Kviberg i Östra Göteborg, granne med Prioritet Serneke Arena och Kviberg Park Hotell. Varje år har anläggningen över 230.000 besökare. www.beachcenter.se

Anders Nordahl
Marknadsansvarig