2019-10-30 11:14Pressmeddelande

NYA GBC-LAG OCH EN MOL I STARTFÄLTET I HELGENS NEVZA-FINAL

Lag från hela Norden kommer till Beach Center i helgen – inklusive Island.
Plus England.
Här är startfältet som bjuder på flera överraskningar.

Fredag, lördag, söndag. 1-3 november. Lagom till Halloween-helgen spelas det nordeuropeiska tourmästerskapet återigen i världens största inomhusanläggning för beachvolley – Beach Center i Kviberg, Göteborg.
Nevza Beach Sweden – med Halloween Cup – är en publikfest.

I startfältet till Nevza Beach Sweden hittar vi en rad nya konstellationer, och arrangerande Göteborg Beachvolley Club står för många av dem.

Här är intressanta noteringar i startlistan – damer:

1) På damsidan hittar vi de senaste två årens vinnare Sigrid Simonsson som nu tänkte vinna en tredje gång – med en tredje partner. Nina Grawender med meriter från World Tour teamar ihop med Sigrid.

2) Simonsson/Grawender har stora förhoppningar om spel sista dagen och utmanar främst tvillingarna Susanna och Kristina Thurin från Stockholm, de danska paren Line Trans Hansen/Clara Windeleff och Helle Söndergård/Signe Haaning, samt finskorna Aliisa Vuorinen/Valma Ptihti om tourfinalsguldet.

3) GBC:s juniorer Rebecka Dahlgren/Klara Ribom och Ellen Lindqvist/Hulda Rudberg är också med i startfältet, efter att Ellen och Hulda tilldelats wild card.

Här är intressanta noteringar i startlistan – herrar:

1) Här är överraskningarna från arrangerande GBC ännu fler. Fjolårstvåan Ludvig Simonsson spelar nu med Alexander Annerstedt. Samtidigt har deras tidigare partners – Sverigetourmästaren Martin Appelgren och förra årets finalist Alexander Herrmann – nu slagit sina påsar ihop.

2) Att Martin Johansson och Linus Frantzich, som vann Swedish Beach Tour-tävlingen i Umeå i somras, skulle spela ihop kanske inte låter som en överraskning, men så sent som för några veckor sedan var planerna helt andra.

3) GBC har också fått wild card till två hemmaspelare som debuterar i internationella sammanhang och som gör en intressant start: Joel Hallabro och Leon Vincent.

4) Den andra Sverigetourmästaren Simon Bohman comebackar aningen överraskande och hoppar in som reserv för skadade Staffan Blomgren. Simon spelar tillsammans med Jakob Molin från Stockholm.

5) Det enda som är sig likt den här gången är Nyköpings Linus Tholse och Uppsalas Viktor Jonsson som är regerande svenska mästare och som tillhör favoritskapet.

6) Favoriter på herrsidan är annars norrmännen Lars Retterholt och Stian Opsahl som seedas etta, men Norge kommer med fler spännande lag. Eller vad sägs om juniorerna och supertalangerna Nils Ringöen och Markus Mol? Ja, Markus är lillebror till världsettan Anders Mol.

7) Finland kommer med bekantingen Pekka Piippo ihop med Pyry Topio.

8) Bland de segertippade hör knappast Island som inte är känt som någon större beachvolleynation. Men desto roligare att Benedikt Tryggvason och Bjarki Sveinson verkligen kommer och ställer upp i tävlingen.

Nordeuropeiska tourmästerskapet Nevza Beach Sweden spelas 1-3 november och blir en fest. Många kommer röra sig på Beach Center i helgen eftersom stortävlingen Halloween Cup som spelas samtidigt.

Fri entré hela helgen.

Publiken kommer när det vankas Nevza Beach Sweden och Halloween Cup i Beach Center i Kviberg, Göteborg. Fjolårsvinnarna ser framåt (Sigrid Simonsson) och uppåt (Anne-Lie Rininsland). Foto: Johanna Svensson.

Mer om nordeuropeiska tourmästerskapet Nevza Beach Sweden finns här.

Resultat och spelschema för Nevza Beach Sweden kommer upp här.

Mer om breddtävlingen Halloween Cup finns här.

Om Beach Center

Beach Center erbjuder sommarkänsla året runt i en inspirerande miljö med palmer, solljus och sand mellan tårna. Anläggningen drivs av Ipanema Beach AB som ägs av Sveriges största klubb för beachvolley, Göteborg Beach Volley Club. Vi arrangerar tävlingar, träningsgrupper, företagsevent, kickoff och konferenser. Beach Center ligger i expansiva Kviberg i Östra Göteborg, granne med Prioritet Serneke Arena och Kviberg Park Hotell. Varje år har anläggningen över 230.000 besökare. www.beachcenter.se

Anders Nordahl
Marknadsansvarig