2020-10-01 12:49Pressmeddelande

UngHästens föreställningar om psykisk ohälsa bland unga får stöd av Länsförsäkringar

Våra liv – en av UngHästens föreställningar om unga och psykisk ohälsa. Foto: Patrick Degerman.Våra liv – en av UngHästens föreställningar om unga och psykisk ohälsa. Foto: Patrick Degerman.

Nu kommer fler elever i Västerbotten att kunna stärkas av UngHästens föreställningar om unga och psykisk ohälsa. Det är Länsförsäkringar Västerbotten som har gått in med ett ekonomiskt stöd på 200 000 kr till turnéer i länet.

Länsförsäkringar har tidigare stöttat UngHästens arbete med 200 000 kr och nu satsar de återigen motsvarande summa. Motivet bakom satsningen är att inga barn och ungdomar ska behöva må dåligt, säger Lotta Gisselberg på Länsförsäkringar Västerbotten:
– Psykisk ohälsa bland barn och unga är ett stort och växande samhällsproblem. Med hjälp av vårt stöd kan Unghästen möta fler unga i Västerbotten, och skapa ett tryggt forum där eleverna kan samtala om viktiga, känsliga och aktuella ämnen med teater som pedagogiskt verktyg. Vi ser det som en återinvestering i länet och som lokalt bank- och försäkringsbolag är det viktigt för oss att arbeta för ett tryggare Västerbotten.

Självmord är i dag den vanligaste dödsorsaken bland ungdomar i åldern 15–24 år. Att så många unga lider av psykisk ohälsa är drivkraften bakom UngHästens värdegrundsarbete i skolan med teater som pedagogiskt verktyg.
– För oss är Länsförsäkringars stöd mycket värdefullt. Nu kan vi nå ut till ännu fler ungdomar med våra aktuella föreställningar Viskningar och Våra liv, säger David Åkerlund på UngHästen, Västerbottensteaterns ungdomsavdelning.

20 års erfarenhet samlad i bok
UngHästen har arbetat med teater som pedagogiskt verktyg i 20 år. Den erfarenheten har samlats i nyutgivna boken Trygga klassrum. Bokens författare är journalisten Caroline Jonsson som brinner för socialt utsatta ungdomar. I Trygga klassrum beskriver hon hur pedagogerna och UngHästens grundare Malin Lundqvist och Petra Åström för tjugo år sedan införde ett värdegrundsarbete som blev en lyckad satsning som lever än idag i klassrummen.

– Med boken vill UngHästen förmedla metoder och inspirera, säger Malin som idag är avdelningschef på UngHästen och drivande kraft bakom bokens tillkomst.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Viskningar och Våra liv turnerar under hösten 2020 i Västerbotten. Mer information om föreställningarna och UngHästens arbete finns i länken nedan.

Kontakt på Länsförsäkringar Västerbotten:
Lotta Gisselberg, kommunikatör/presskontakt, tel 090-10 91 49, 070-553 91 49

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Malin Lundqvist
Avdelningschef UngHästen