2020-09-18 05:51Pressmeddelande

Storuman tar över budkavlen som Årets berättarkommun

Storuman – Årets berättarkommun i Västerbotten 2020/21. Storuman – Årets berättarkommun i Västerbotten 2020/21.

Kulturen lever i inlandet! 22 september konverterar Storuman från att ha varit Årets kulturkommun till att bli Årets berättarkommun i Västerbotten. Vid en ceremoni tar Storuman då över budkavlen som berättarkommun 2020/21.

Årets berättarkommun arrangeras av Västerbottens museum och Nordiskt Berättarcentrum, en avdelning på Västerbottensteatern, i samverkan med den kommun som nominerats och accepterat utnämningen. Lokalt medverkar Storumans kommun tillsammans med lokala föreningar och organisationer.

"Stärker vår berättartradition"
I samband med att kommunen accepterade utnämningen sa Anders Persson, ordförande i Fritids- kultur och utbildningsnämnden, att det blir en naturlig fortsättning på kulturarbetet efter att ha varit Årets kulturkommun.
– Utnämningen kommer att stärka och synliggöra vår berättartradition som redan finns i våra byar. Kanske till och med att vi får fram några nya berättartalanger som får luft under sina vingar.

Vid en invigningsceremoni på Storumans Folkets hus kommer berättarbudkavlen att överlämnas av Malin Bjurén, kultur- och fritidschef, och kommunalrådet Mathias Haglund från Vindeln – Årets berättarkommun 2019/20. Från Storumans kommun medverkar bland andra Anders Persson för att ta emot och förvalta budkavlen det kommande året.

En konsert med Sara Ajnnak avslutar kvällen. Grammisnominerad, prisad på Independent Music Awards och Folk- & Världsmusikgalan – hyllade Sara Ajnnak banar nya vägar för den samiska musiken på ett kreativt och experimentellt sätt. Hon välkomnar publiken till en resa i tid och rum där hon med sin scennärvaro griper tag i lyssnaren. Med sin röst förmedlar Sara Ajnnak känslor som når djupt ända in i själen.

Ska stärka lokal utveckling
Med denna satsning vill Nordiskt Berättarcentrum och Västerbottens museum uppmärksamma kommuner som på ett målmedvetet och engagerat sätt vill arbeta med berättande. Syftet med utnämningen är att den ska fungera som inspiration till alla de som vill utveckla berättandet på den egna hemorten, öka berättandets betydelse och med det stärka lokal utveckling i hela Västerbotten.

Utgångspunkten är utveckling baserad på en kombination av lokala förutsättningar och möjligheter samt stöd och resurser från regionala kulturinstitutioner. Avsikten är att stimulera till aktiviteter under hela året och att ge anledning till kontinuerlig samverkan mellan berättarkommuner i länet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Program 22 september
Plats: Storumans Folkets hus

19.00 Invigning av Storuman som Årets berättarkommun 2020/2021
Entré med biljett till Sara Ajnnaks konsert.

19.30 Konsert med Sara Ajnnak, sång och jojk, och hennes medmusiker Børre Flyen, slagverk, och Stein Austrud, diverse instrument.

För pressplatser på invigningen av Årets berättarkommun, kontakta Gunilla Pettersson, tel 0951-141 78, 073-085 34 42.

Nordiskt Berättarcentrums koordinator för Årets berättarkommun är Theresa Eriksson, kontaktuppgifter nedan.

Mer information om Årets berättarkommun finns på länk – se nedan.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Theresa Eriksson
Pedagog & producent, Nordiskt Berättarcentrum