2020-09-21 21:30Pressmeddelande

Premiär för Kejsarn av Portugallien på Västerbottensteatern

Kejsarn av Portugallien. Västerbottensteatern.
Fotograf: Patrick DegermanKejsarn av Portugallien. Västerbottensteatern. Fotograf: Patrick Degerman

"En berättelse om kärlek och försoning"

Västerbottensteaterns jubileums- och klassikerår går in på höstsäsongen. Aktuellt just nu är Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien – "en berättelse om kärlek och försoning, en fars kärlek tills sin dotter, men också om att försonas med livet som det blev", som regissören Åsa Ekberg beskriver det. Onsdag 23 september är det premiär.

Jan och Kattrina är nog fattiga, men de har sin stuga och sin älskade dotter Klara Fina Gulleborg. När den nye husbonden vill ha betalt för marken där deras stuga står, erbjuder sig Klara-Gulla att resa åt Stockholm för att tjäna ihop det som behövs. Och jo, pengarna skickar hon men själv blir hon kvar i stan. Hemma i Askedalarna börjar skvallret gå om hur hon egentligen fick ihop de där pengarna. Men Jan tyder tecknen och skapar sin egen sanning om vad som hänt – dottern har blivit upphöjd till kejsarinna och därmed är ju han en kejsare! Med den något skeva insikten går Jan, driven av kärlek och sorg, allt längre in i sin egen stollighet.

"Själva lusten i teatern"
I Västerbottensteaterns föreställning gestaltas Jan och Kattrina av Mikael Lindgren och Anna "Pluck" Söderling. Tillsammans ger de berättelsens alla karaktär liv och gestalt. Den formen, som gränsar till berättarteater och med enbart två skådespelare på scenen, ser Åsa Ekberg som en spännande fördel.
– Det här är för mig själva lusten i teatern! Skådespelarna får ta hela sitt register i anspråk, det är snabba kast och nya situationer och samtidigt starka känslor och komplexa relationer. Att arbeta tillsammans med koreograf Ela Bauman har dessutom öppnat våra ögon för vad en rörelses kvalitet betyder, vad en kropps placering i rummet berättar.

Försoning och kärlek återkommande tema
I föreställningen återkommer temat försoning. Kattrina försvarar sin stolle till man och istället för att fara till Portugallien tänker Jan stanna kvar hos sin hustru eftersom hon inte vill lämna sin stuga. På slutet försonas även Klara Gulla med att hennes hemkomst (och planer för sina gamla föräldrar) slutar i katastrof.
– Jag har försökt följa Jans väg in i den så kallade galenskapen, hur han tyder tecken och fyller i det han behöver, för att stå ut, säger Åsa. Jag tror att Jan saknar sin dotter så mycket att fantasin och tankarna på henne tar över.

Mikael Lindgren lyfter också fram kärleken som en kärna i sin roll som Jan:
– Jan säger "den som inte känner av sitt hjärta i varken sorg eller glädje kan säkert inte räknas som en riktig människa." Det är barnet som får honom att känna och tro. Ur det skapar han sin egen verklighet när förhoppningarna inte infrias.

Kattrina står mer med fötterna på jorden säger Anna "Pluck" Söderling.
– Den stora kärleken emellan dem finns ju inte från början, men med barnet växer de liksom ihop. Så när Jan tappar fotfästet är det Kattrina som tar tag i verkligheten.

Positiv konsekvens
Överenskommelsen mellan skådespelaren och publiken är teaterns förutsättning och dess styrka. Och det sker i ett fysiskt möte som vi som människoart behöver, säger Åsa Ekberg. På det viset ser hon en viss positiv konsekvens av att kulturen varit så nedstängd.
– Många har upptäckt att de faktiskt saknar att få samlas och se teater eller lyssna på musik, att det fyller ett behov hos människor, och att inte bara vi som arbetar med kultur tycker att det är viktigt med det fysiska mötet.

Nya kreativa samarbeten i pandemins spår
Pandemin fortsätter att leverera utmaningar för alla som arbetar med publika evenemang. Förutom de givna försiktighetsåtgärderna och begränsningarna har Västerbottensteatern sökt nya samarbeten för att kunna erbuda publiken teaterupplevelser. När de egna lokalerna inte räcker till under den intensiva höstsäsongen flyttar Kejsarn av Portugallien ut till Stadshotellet och Medlefors Hotell & Konferens. Men först blir det premiär och ett antal föreställningar på Västerbottensteaterns egen scen för ett restriktionsanpassat publikantal.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kejsarn av Portugallien
Premiär: on 23/9 kl 19.00 på Västerbottensteatern
Författare: Selma Lagerlöf
Manus & regi: Åsa Ekberg
Scenografi o kostym: Astrid Maya
Mask & peruk: Helena Andersson
Ljusdesign: Ronny Andersson
Medverkande: Mikael Lindgren och Anna ”Pluck” Söderling
Längd: 2 tim inkl paus
Spelperiod i Skellefteå: 23/9 – 14/11, i huvudsak på Västerbottensteatern men även på Skellefteå Stadshotell och Medlefors Hotell & Konferens.
Spelas även på turné i Västerbotten samt med gästspel i Norrbotten.
Fullständig spelplan finns på vasterbottensteatern.se (se direktlänk nedan).

För recensionsbiljetter kontakta Birgitta Bergmark. Se kontaktuppgifter nedan.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.