2020-08-20 12:49Pressmeddelande

Jubileums- och klassikeråret på Västerbottensteatern fortsätter

Fransesca Quartey, Västerbottensteaterns vd, presenterar höstsäsongen 2020 vid pressträff 20 aug. Foto: Jonas LundqvistFransesca Quartey, Västerbottensteaterns vd, presenterar höstsäsongen 2020 vid pressträff 20 aug. Foto: Jonas Lundqvist

Selma Lagerlöf, jubileumsspektakel och nya grepp för att hantera coronasituationen präglar teaterhösten

Västerbottensteaterns höstsäsong bjuder bland annat på Selma Lagerlöfs klassiker Kejsarn av Portugallien, jubileumsföreställningen Teaterspektaklet och UngHästen som firar 20-årsjubileum med en egen show och boksläpp. Västerbottensteatern inleder även nytt samarbete med Stadshotellet för att kunna spela i "coronaanpassade" lokaler. Det berättade teaterns vd Fransesca Quartey vid tisdagens pressträff.

– Jag är otroligt stolt över att vi lyckades genomföra sommarteatern och att den blev så lyckad och uppskattad. Det känns därför bra att kunna presentera även en höstsäsong som är konstnärligt spännande och intressant för publiken. Vi ger oss inte! Detta är vårt jubileumsår och vi ska fortsätta att med krativ kraft erbjuda vår publik teaterupplevelser även under dessa coronatider. De restriktioner som gäller och de olika krav som ställs på oss som teater respekterar vi givetvis och har lösningar för att hantera.

Spektakel om kaotiskt teaterskapande
Höstens stora satsning på scenen blir Teaterspektaklet, en galet smittsam jubileumsrevy som firar Västerbottensteaterns 40 år som länsteater. Premiär 18 november. Föreställningen blir en form av metateater där publiken bjuds in till en kaotisk ”öppen repetition” och en avslöjande inblick i arbetet bakom kulisserna – mer eller mindre trovärdigt kan tänkas. I andra akten släpps en hejdundrande jubileumsrevy lös.
– Vi vill erbjuda en generös kväll fylld med humor, eftertanke, sång och lustfylld nostalgi, säger regissören Bobo Lundén som ingår i manusteamet tillsammans med Martin Lindberg och Tora von Platen.

Svensk Selmaklassiker
Under jubileumsåret har Västerbottensteatern haft klassiker som tema. Under våren fick exempelvis Tjechovs Tre systrar lysande recensioner. Höstens klassiker blir svensk med litterär förlaga: Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien. I Västerbottensteaterns iscensättning är det föräldrarna Jan och Kattrina i Skrolycka som tillsammans berättar den gripande och vemodiga historien om dottern Klara Kulla, även kallad Klara Fina Gulleborg. Premiär 23 september.

UngHästen firar 20 år med show och boksläpp
Höstens första premiär blir UngHästen firar 20 år – en jubileumsshow som tar upp det bästa (och värsta?) från de tio första åren som Västerbottensteaterns ungdomsavdelning. Innan (den redan slutsålda!) premiären 4 september hinner det även bli bokrelease. UngHästens kreativa arbete med ämnet ungdomar och psykisk ohälsa har dokumenterats i metodboken Trygga klassrum som släpps 1 september.

Hotellsamarbete coronasäkrar föreställningar
Teatern genomför teaterhösten som ursprungligt planerat, men med många specialarrangemang för att hantera covidläget. Ett av dessa är ett helt nytt samarbete med Stadshotellet Skellefteå där lunch- och middagsteater kommer att spelas i Festvåningen under perioden 22 oktober - 13 november. Kejsarn av Portugallien kommer exempelvis att spelas den 3 - 4 november. Västerbottensteatern samarbetar även med Medlefors folkhögskola där Kejsarn av Portugallien spelas 12-13 november.
– Vi har verkligen pysslat och pusslat med höstens program. Vi har exempelvis för trångt i vårt teatercafé för att säkerställa att vi har publikutrymmen där man kan hålla ordentligt med avstånd. Därför är vi jätteglada att Stadshotellet och Medlefors varit så positiva och hjälpt oss att hitta bra lösningar, säger Fransesca Quartey.

Soppteater, turnéer och berättarfestival
Höstsäsongen i övrigt innehåller en mängd andra föreställningar.

Strindbergs Inferno kommer att spelas för barn och bland lunchföreställningarna kan nämnas Ett jävla solsken, om journalisten Ester Blenda Nordström som var en av den svenska historiens mest fascinerande kvinnor.

Berättarfestivalen kommer som planerat att genomföras 12-18 oktober med som vanligt ett hundratal berättarupplevelser. UngHästen kommer åter att ge skolföreställningar av Viskningar och XXX 2.0 - om sex å sånt. En hel rad lunch- och middagsföreställningar kommer dessutom att spelas.

Publiken i länet kommer att möta de turnerande föreställningarna Selmas samlade vrede, med Görel Crona, och Kejsarn av Portugallien.

Höstsäsongen avslutas med Jul-Sing-Along, där Fransesca Quartey och Mattias Kågström tillsammans med publiken sjunger in julen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hela programmet publiceras på vasterbottensteatern.se innan biljettsläpp 2 september. Se länk nedan. Biljetter till UngHästen firar 20 är redan släppta och föreställningarna slutsålda.

Några viktiga datum under teaterhösten 2020
1/9: Boksläpp av UngHästens metodbok Trygga klassrum.
2/9: Biljettsläpp till höstens föreställningar på Västerbottensteatern.
4-5/9: UngHästens jubileumsshow UngHästen firar 20.
23/9: Premiär på Kejsarn av Portugallien.
12-18/10: Berättarfestivalen i Skellefteå.
18/11: Premiär på Teaterspektaklet.
3/12: Premiär på Jul-Sing-Along.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.