2020-02-25 10:16Pressmeddelande

Premiär: Fem clowner tar nytt grepp på Tjechovs Tre systrar

Tre systrar av Anton Tjechov, premiär på Västerbottensteatern 27 februari. Regi Camilla Persson. Fotograf Patrick Degerman.Tre systrar av Anton Tjechov, premiär på Västerbottensteatern 27 februari. Regi Camilla Persson. Fotograf Patrick Degerman.

Västerbottensteatern firar 40 år som länsteater med att servera klassiker med en extra twist. Först ut under klassikeråret är Tjechovs Tre systrar som får ny komisk fräschör när fem clowner klafsar in i det Tjechovska finrummet. 27 februari är det premiär för en föreställning som även ger plats för improvisation som töjer på den klassiska ramen.

När Västerbottensteatern sätter upp Tre systrar blir det förstås dramatik – ond bråd död, en eldsvåda, längtan till Moskva och utlevande leda utlovas. Men också mycket humor och stora utspel. De som garanterar det är de fem clowner som gestaltar alla rollkaraktärerna med stort spelrum för improvisation och lyhördhet för publikens reaktioner.

"Det blir tydligare. Och roligare!"

Men varför en gammal rysk klassiker och varför teaterclowner? Regissören Camilla Persson säger att man kan gå längre i uttryck och känslor med clownens perspektiv.
– Clownen går rakt på, visar på det som är kärnan i berättelsen och som är allmängiltigt även för oss idag. Det blir tydligare. Och roligare! Vi själva har haft enormt roligt under repetitionerna och det hoppas jag även publiken kommer att ha.

Camilla berättar även om en både lockande och skrämmande utmaning:
– De flesta skådespelare tycker att det är lite läskigt med clownföreställningar, men samtidigt är det lockande eftersom man måste gå in i en annan del av sig själv bakom clownmasken. Man får mer frihet och äger föreställningen på ett annat sätt när det finns utrymme för improvisation.

Tjechov utan samovar

Thechovs originaltext är kortad, historien finns kvar, men den är effektivare i berättandet.
– Pjäsen i sig är egentligen inte handlingsdriven, det rör sig kring de tre systrarna men handlar även om personerna kring dem - om det här sociala nätet vi har runt om oss i våra liv. På så sätt liknar det nästan en såpa, säger Camilla Persson.

Till skillnad mot en cirkusclown har teaterclownen ett uppdrag att berätta en historia, förtydligar Camilla.
– Våra teaterclowner i Tre systrar tar sitt berättaruppdrag på absolut största allvar.
De har ju fått en rysk pärla i sin hand, men det går inte alltid som de tänkt sig...  Det blir en fysisk föreställning, inget stilla tedrickande – en Tjechov utan samovar kan man säga.

Masker med inneboende magi och ritual

Linda Tublers scenografi är mer en spelplats än en naturalistisk miljö. Den Tjechovska känsla som tagits vara på, förutom grundhistorien förstås, är bland annat färgerna, de naturliga, beiga och linnefärgade. Kostymerna är inte heller naturalistiska utan lyfter med fantasifylld skaparglädje clownkaraktärerna ytterligare en nivå.

Clownerna får dessutom ännu mer karaktär i de masker och peruker som Helena Andersson skapat, berättar Camilla Persson.
– Clownnäsan är den minsta formen av mask. I den här föreställningen har Helena dessutom skapat fantastiska halvmasker som med sin inneboende magi och ritual ger härliga och tydliga karaktärer.

Komedi med lyckligt slut?

Tjechov tyckte själv att Tre systrar var en komedi, men det kanske inte alla höll med om. Är det då en komedi fullt ut, slutar det lyckligt, som i en riktig komedi, Camilla?
– Komiskt blir det, men om slutet är lyckligt eller inte får publiken själva komma till Västerbottensteatern och avgöra på premiären 27 februari.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tre systrar av Anton Tjechov
Premiär 27 februari kl 19.00, Västerbottensteatern, Skellefteå
Presskontakt för information och pressbiljetter: Birgitta Bergmark, se nedan.
Föreställningsbilder i bifogat presskit.

Produktionsuppgifter
Manus: Anton Tjechov
Översättning: Lars Kleberg
Regibearbetning: Camilla Persson
Regi: Camilla Persson
Scenografi o kostym: Linda Tubler
Ljusdesign: Erik Nordlander
Mask & peruk: Helena Andersson
Medverkande: Matilda Dahl, Niklas Larsson Lirell, Sonja
Lindblom, Vilgot Paulsen, Adam Stanišić Stålhammar

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.