2020-02-18 08:00Pressmeddelande

Inbjudan till pressmöte inför premiären av Tre systrar i clownversion

Tre systrar – spelas under våren 2020 på Västerbottensteatern. Foto: Patrick Degerman. Bildredigering: LisaLove Bäckman.Tre systrar – spelas under våren 2020 på Västerbottensteatern. Foto: Patrick Degerman. Bildredigering: LisaLove Bäckman.

Välkommen till pressmöte inför premiären på Tre Systrar av Anton Tjechov! Tre systrar är en rysk klassiker som ingår i Västerbottensteaterns 40-årsjubileum som vi firar genom att göra ett klassikerår.   Tre systrar görs som en clownföreställning där clownnäsor och halvmasker förstärker skådespelarnas uttryck. Det tragiska blir ännu mer tragiskt och det roligare blir ännu mer roligt.

På plats finns regissören Camilla Persson tillsammans med maskören Helena Andersson som har gjort alla masker samt skådespelarna och resten av teamet. Du kommer att få veta mer om idén bakom uppsättningen och några scener kommer att visas. Det finns möjlighet till intervjuer efteråt.

Pressmötet äger rum tisdag 25 februari kl 10.30
Lokal: Scenen, Västerbottensteatern, Nordlandergatan 1, Skellefteå

Varmt välkommen!
____________________________________________________________________________________

Premiär 27 februari 2020!
Manus: Anton Tjechov
Förlag: Colombine Teaterförlag
Översättning: Lars Kleberg
Regibearbetning: Camilla Persson
Regi: Camilla Persson
Scenografi o kostym: Linda Tubler
Ljusdesign: Erik Nordlander
Mask & peruk: Helena Andersson
Medverkande: Matilda Dahl, Niklas Larsson Lirell, Sonja
Lindblom, Vilgot Paulsen, Adam Stanišić Stålhammar

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.