2020-03-18 10:24Pressmeddelande

Kreativiteten och kulturen lever på Västerbottensteatern!

Kreativiteten flödar på Västerbottensteatern under Coronkrisen, alternativa upplevelser produceras. Foto: Sofia Lindblom.Kreativiteten flödar på Västerbottensteatern under Coronkrisen, alternativa upplevelser produceras. Foto: Sofia Lindblom.

Coronastatus på Västerbottensteatern

Med anledning av den situation som coronviruset har försatt oss i ger vi aktuell status på Västerbottensteatern onsdag 18 mars:

Vi ställer nu in de resterande inresta gästspelen för våren. Vikten av att hålla kulturen vid liv så länge vi förmår kvarstår dock och därför spelar vi ännu våra egna föreställningar Tre systrar och Huset denna och nästa vecka. Dessutom lever kreativiteten i allra högsta grad i teaterhuset, vilket vi ska dela med oss av.

Vi följer utvecklingen noggrant och har ständig beredskap för att snabbt göra nya ändringar om situationen kräver det. Kulturen är en viktig kraft för att hålla samhället levande under en pågående kris. Därför väljer vi att fullfölja vissa av våra egna planerade föreställningar, givetvis med stor grad av försiktighet och konkreta åtgärder för att minska risken att sprida eventuell smitta och i enlighet med Folkhälsomyndighetens påbud.

En teater fylld av kreativitet som publiken ska få ta del av
Den kris vi alla befinner oss i nu har givetvis medfört utmaningar för oss på Västerbottensteatern. Men kulturen och kreativiteten blomstrar i varje vrå på teatern! Det skapas och sprudlar av idéer kanske mer än tidigare. Vi är försiktiga och omtänksamma, men på inget sätt uppgivna. Det kommer att skapas upplevelser som vår publik kommer att få ta del av via andra kanaler än den vanliga teaterscenen. Vi uppmanar vår publik att hålla ögonen öppna på sociala media och i andra kanaler där snart kreativiteten kommer att bli synlig.

Försiktighetsåtgärder
Vi har också vidtagit ytterligare försiktighetsåtgärder; alltifrån en ökad städning av alla kontaktytor till hur maten serveras i caféet. Det finns också gott om tvål och handsprit överallt. Västerbottensteaterns vd Fransesca Quartey riktar också en uppmaning till de som tänker besöka teatern.
– Vi välkomnar fortfarande vår kära publik, men som tidigare vill vi uppmana de som är sjuka, om så än det allra minsta, att stanna hemma. Detta gäller självklart även oss som arbetar på teatern. Vi har även ställt in alla tjänsteresor utanför Skellefteå kommun och har bett våra medarbetare att utöva en stark restriktivitet vad gäller privata resor.

Kreativiteten och kulturen lever!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Aktuellt spelschema

En översikt av den närmaste tiden, med reservation för ändringar med kort varsel. Föreställningar som spelas är egna eller lokala produktioner. Inställda föreställningar är i första hand beslutade på grund av resebegränsningar.

Denna vecka, 19-22 mars
Tre systrar spelas enligt spelschema 19-21 mars.

Nästa vecka, 23-29 mars:
Huset med Gunnar Eklund spelas enligt plan på Västerbottensteatern torsdag 26/3 och fredag 27/3. Föreställningen flyttas till en större lokal som ger en mindre trång publiksalong. Serveringen kommer även att anpassas till situationen.

Följande föreställningar är inställda:
Tre systrar på Väven i Umeå tisdag 24/3, 0nsdag 25/3 och torsdag 26/3.
Berättarklubben på Västerbottensteatern tisdag 24/3
Dansföreställningen The Life of Karen Henderson onsdag 25/3, Västerbottensteatern.
Afternoon tea med Med Reventberg, Västerbottensteatern söndag 29/3.

Veckan 30 mars - 5 april:
Tre systrar spelas som vanligt denna vecka 31/3- 4/4.

Följande föreställningar är inställda:
Huset med Gunnar Eklund, Studion, Umeå folkets hus måndag 30/3 och tisdag 31/3.
Turnén med Selmas samlade vrede ställs in i Piteå 31/3, Vilhelmina 1/4, Gunnarn 2/4 samt Hemavan 3/4.
Romska röster med Hans Caldaras på Västerbottensteatern torsdag 2/4 och fredag 3/4 samt föreläsningen med Hans Caldaras måndag 6/4.

Vissa av de inställda föreställningarna kan komma att spelas under hösten 2020.

- - - - - - - - - - -

Besökare som känner sig oroliga kan boka om sitt besök till ett senare datum alternativt byta till ett presentkort. Biljetter till inställda föreställningar återköpes eller ombokas på Skellefteå turistcenter 0910-45 25 00  www.tickster.com eller på plats på Västerbottensteatern. För byte till presentkort kontakta Västerbottensteatern, tel 070-569 56 32.

Den som känner sig sjuk och har hosta bör stanna hemma för att inte smitta andra, oavsett om det gäller coronavirus eller annan förkylning.

Vi återkommer med löpande uppdateringar av vår policy kring Coronaviruset.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.