2020-06-10 07:15Pressmeddelande

Inbjudan till pressträff inför premiären på Romeo & Julia

I år satsar Västerbottensteatern på världsdramatikens största kärlekspar, Romeo & Julia, som sommarteater. Inför premiären den 17 juni bjuds media in för att få en försmak av en föreställning där Shakespeares kärleksdrama har tolkats fritt i ett helt nytt manus.

Med de restriktioner som råder blir det en begränsad skara publik som får chansen att ta del av en version där allt och ingenting är nytt. Romeo och Julia är två vuxna, jämställda människor som möts och blir himlastormande kära. Språket och relationerna är respektfullt uppdaterade och fördjupade, musiken är nyskriven och nutida medan kostymerna är tidstrogna Shakespeares tid (om än med en spännande twist...). Men originalberättelsens starka budskap känner vi alla igen – kärleken känner inga gränser.

Inbjudan till pressträff tisdag den 16 juni
För att berätta mer om denna version av Romeo & Julia och ge visuellt starka och musikaliskt svängiga smakprov inbjuds media till en träff tisdag den 16 juni kl 10.30 ute vid spelplatsen i Medleforsparken, Skellefteå.

Förutom några scener  ur föreställningen i full kostym och mask på den stora ensemblen (17 personer!) presenterar manusförfattaren och regissörens Bobo Lundén sina tankar kring att ta sig an denna klassikernas klassiker. Scenografen Astrid Maya finns även på plats för att berätta om den fantastiska scenografi som byggts upp i det gröna. Det finns också möjlighet till individuella intervjuer med regissör, scenograf och skådespelare.

Meddela gärna om ni kommer! Kontaktuppgifter till Birgitta Bergmark nedan.

Föreställningsbilder kommer att publicera här i pressrummet under måndag 15/6.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Romeo & Julia
Spelas i Medleforsparken, Skellefteå, 17 juni - 11 juli 2020.
Se länk nedan för alla speldatum och mer information.
Föreställningen kommer även att spelas sommaren 2021.

Manus och regi: Bobo Lundén fritt efter William Shakespeare
Scenografi: Astrid Maya
Mask & kostym: Helena Andersson
Musik: Bobo Lundén, Cay Nyqvist
Medverkande: Maria Asserud, William Beijer, Susanne Sundqvist Bergqvist, Jacob Danielsson, Gunnar Eklund, Theresa Eriksson, Marina Georgescu, Linda Gustavsson, Niklas Larsson Lirell, Sonja Lindblom, Nils Lundqvist, Firelle Najjar, Vilgot Paulsen, Lillemor Skogheden, Ana Stålhammar Stanišić, Adam Stanišić Stålhammar, David Åkerlund

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.