2020-02-19 06:45Pressmeddelande

Gustav Kling återvänder till Västerbottensteatern – för ett retrospektivt Afternoon Tea

Gustav Kling, chef på Västerbottensteatern 1990-1994.Gustav Kling, chef på Västerbottensteatern 1990-1994.

Gustav Kling var chef på Västerbottensteatern 1990-1994. Nu återvänder han till teatern för Afternoon Tea och samtal med nuvarande vd Fransesca Quartey. Det är en av många jubileumsevenemang när Västerbottensteatern under 2020 firar 40 år som länsteater..

Västerbottensteaterns 40-årsjubileum firas med ett klassikerår där det bland annat blir högst speciella uppsättningar av Tjehovs Tre systrar och Shakespeares Romeo och Julia. En serie med tre Afternoon Tea är exempel på andra evenemang som sätter färg på jubileumsåret. Över en kopp te träffar Västerbottensteaterns nuvarande vd Fransesca Quartey intressanta teaterpersonligheter med koppling till teatern för retrospektiva samtal.

Pris som bästa ungdomspjäs
Gustav Kling
, chef på Västerbottensteatern 1990-1994, är den första gästen. Söndag 23 februari får han i samtal med Fransesca Quartey svara på frågor som exempelvis vilka de största utmaningarna var under hans tid som teaterchef. Gustav var bland annat med och möjliggjorde föreställningen MOD, som fick regeringens pris som bästa ungdomspjäs 1993.

Var med och initierade nya kulturhuset
Vid två följande Afternoon Tea kommer Fransesca att träffa Med Reventberg, chef 2005-2013, och Tage Markusson, fd teknisk chef på teatern som var  med redan då Västerbottensteatern blev länsteater 1980. Med Reventberg var bland annat med när arbetet med Skellefteås nya kulturhus intitierades. Tage Markusson har fllera decenniers erfarenhet av arbetet på den tekniska avdelningen och ateljéerna där de konstnärliga idéerna förverkligas.

- - - - - - - - - - - - -

AFTERNOON TEA
Fransesca Quartey möter:

Söndag 23 februari kl 15.00 Gustav Kling
Söndag 29 mars kl 15.00 Med Reventberg
Söndag 19 april kl 15.00 Tage Markusson

För information och bokning av pressplats: kontakta Birgitta Bergmark
(se kontaktinfo nedan).

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.