2019-11-04 11:59Pressmeddelande

Västerbottensteatern firar fyrtioårsjubileum med klassikerår

Tre systrar – spelas under våren 2020 på Västerbottensteatern. Foto: Patrick Degerman. Bildredigering: LisaLove Bäckman.Tre systrar – spelas under våren 2020 på Västerbottensteatern. Foto: Patrick Degerman. Bildredigering: LisaLove Bäckman.

Teaterklassiker på helt annat än klassiskt vis står på repertoaren när Västerbottensteatern under 2020 firar 40 år som länsteater. Twistade versioner av Tjechovs Tre systrar och Shakespeares Romeo och Julia är först ut under våren och sommaren.

– Vi firar inte i dagarna tre utan det blir 365 dagar med jubileumskänsla, berättar Fransesca Quartey, vd på Västerbottensteatern, när hon presenterar spelåret 2020.

Lagom till jubileet lanserar Västerbottensteatern både ny visuell identitet och ny webbplats. Det blir mycket fest, men fokus ligger förstås på det som händer på scenen, säger Fransesca Quartey.
–  Precis som när det gäller vårt jubileum tittar vi bakåt, men med en pigg blick mot nyskapande framtid. Vi spelar klassiker, men skruvar till det med nytänk i tolkningarna.

Tjechov i clowntappning
27 februari har Tre systrar premiär. Fem clowner klafsar in i det Tjechovska finrummet - ond bråd död, en eldsvåda och utsökt leda utlovas. Ur teaterdammet reser sig de dedikerade clownerna för att i Camilla Perssons regi blåsa nytt liv i Tre Systrar. Clownerna kastar sig med full fart framåt! För “meningen med livet” måste återigen diskuteras! Är det här livet pågår eller är det någon annanstans? Börjar det riktiga livet när man flyttar till Umeå, Stockholm, Moskva eller Europa? Tre Systrar är en tvättäkta klassiker som kan spelas om och om igen över århundraden och ändå beröra sin samtid, särskilt om det görs med rasande humor.

En uppsättning som spänner över 400 år
Romeo och Julia som sommarteater är musikteater i en uppsättning som spänner över 400 år. Även om vi befinner oss i 1600-talets Verona i såväl scenografi och kostym så är den nyskrivna musiken modern. I Västerbottensteatern version är Romeo och Julia två vuxna jämställda människor som möts i gränslös kärlek. Språket, könsroller och relationerna är respektfullt uppdaterade och fördjupade utan att förgripa sig på originalberättelsens kraft. För det nyskrivna manuset svarar teaterns konstnärlige ledare Bobo Lundén, som även regisserar.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Smakprov ur den övriga vårrepertoaren

UngHästen 20 år
Västerbottensteaterns ungdomsavdelning UngHästen firar 20-årsjubileum och fortsätter sitt arbete med huvudsakligt fokus på teater för skolelever. På vårrepertoaren finns bland annat Viskningar, en föreställning om mobbning, och XXX 2.0 – om kärlek och sex, fördomar och fantasier, nyfikenhet och pinsamheter. UngHästen har även hyllats för sina improföreställningar och i vår blir det bland annat en favorit i repris med Improviserad Melodifestival.

Selmas samlade vrede
Görel Crona kommer under våren att gästspela med Selmas samlade vrede, som även åker ut på turné i länet. I övrigt står Västerbottensteatern som värd för en lång rad högklassiga gästspel. Barnpubliken serveras Profilteaterns Vatten och Matilda Kjellmor och Marina Georgesciou gör klimatteater för de allra minsta – Rädda världen.

Under Skellefteås Pridevecka blir det Spoken word-föreställning och Hans Calderas gästar teatern med en musikaliska berättelse - Romska röster. Samarbetet med Norrlandsoperan fortsätter med klassisk onsdag, liksom dans där fantastiska Silvia Gribaudi kommer tillbaka.

Berättande som pedagogisk metod
Västerbottensteaterns berättaravdelning, Nordiskt Berättarcentrum, arrangerar 12-13 februari fortbildningskonferensen Lära med berättande – om berättande som pedagogisk metod. Fjolårets premiärkonferens på temat blev väldigt uppskattad och tanken är att nu ta ytterligare ett steg på vägen mot att etablera berättandet i olika utbildningsmiljöer.

Jul med HasseåTage
Stort jubileumsår väntar alltså, men först avslutas detta spelår med HasseåTages Julafton. Den spelades inför förra julen och har nu fått en uppdatering av den första akten. Ny i ensemblen är dessutom en av publiken mycket uppskattad artist och komedienne – Monica Lindgren. Nytt är också att den andra akten, Karl-Bertil Jonssons julafton, kommer att spelas separat som matinéföreställning.

- - - - - - - - - - - - - - - -

HasseåTages Julafton: nypremiär 21 november på Västerbottensteatern.
Karl-Bertil Jonssons julafton: spelas som matiné på lördagar.
Improviserad Melodifestival: spelas 14-15 februari.
Tre systrar: premiär 27 februari på Västerbottensteatern.
Romeo och Julia: premiär 13 juni, i Medleforsparken.
Biljettförsäljning till julföreställningarna pågår. Ett förhandssläpp av biljetter tilll Tre systrar och Impromello sker 25 november.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kristina Bygdén
Kommunikatör/grafisk formgivare