2020-10-12 14:31Pressmeddelande

Berättarrazzia på Berättarfestivalen

Berättarfestivalen i Skellefteå 2020 med bl a Stina Wollter. Foto: Anna-Lena AhlströmBerättarfestivalen i Skellefteå 2020 med bl a Stina Wollter. Foto: Anna-Lena Ahlström

Vad är det som händer? Plötsligt dyker det upp berättare i klassrummet som snabbt serverar en historia och sedan drar vidare. En sådan berättarrazzia i någon av kommunens skolor är en av ca 90 upplevelser på Berättarfestivalen i Skellefteå som nu dragit igång. Efter en mjukstart idag följer en hel vecka fylld med berättarupplevelser.

Av naturliga skäl kräver dessa razzior ingen biljett, men i stort sett allt annat har förhandsbokning, även program med fri entré. Vilket inneburit vissa utmaningar i dessa publikrestriktionernas tid. Men med mycken möda och stort besvär har nu alla publik- och biljettfrågor blivit lösta. Något utökat antal i salongerna blev det inte, men festivalen kan ändå erbjuda ett intressant program. Mycket är förstås fullbokat, men till vissa föreställningar finns fortfarande biljetter att boka.

Story sharing och demokratiskt arkiv
Skelleftebygdens berättarförening bjuder på tisdag in till Story Sharing Café där vi möts vid kaffeborden och delar berättelser ur livet, med avslappnad och informell stämning. Under onsdagen blir det bland annat film och samtal under rubriken Demokratiska arkivet. Det är ett projekt som syftar till  lyfta fram berättelser ur arkiven. Västerbottens museum samarbetar med Folkrörelsearkivet och Nordiskt Berättarcentrum.

Stort intresse för Stina Wollter och berättarklassiker
Stina Wollters båda publika framträdanden under festivalen blev som väntat snabbt fullbokade, men det finns fortfarande möjlighet att ta del av Det rör mig. Det är en utställning med ett urval av Stina Wollters verk med kroppen i centrum. Berättarteater med Västerbottensteatern som avsändare är givna inslag på Berättarfestivalen. Huset med Gunnar Eklund har i skrivande stund en (1) ledig plats för någon som på onsdag vill uppleva Gunnars fina tolkning av Torgny Lindgren. Liknande biljetstatus gäller för den kritikerhyllade Selma Lagerlöf-klassikern  Kejsarn av Portugallien som spelas tisdag och onsdag.

Nu börjar Berättarfestivalen på allvar!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  -

Komplett program finns på berattfestivalen.se (se länk nedan).
Reservation för slutsålda föreställningar eller eventuellt sena avbokningar.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.