2021-10-23 13:55Pressmeddelande

Angelica blev Årets berättare

Angelica Lundström, Årets berättare 2021 och Berättarkraft-stipendiat. Foto: Patrick Degerman.Angelica Lundström, Årets berättare 2021 och Berättarkraft-stipendiat. Foto: Patrick Degerman.

Angelica Lundström utsågs till Årets berättare 2021 när finalen på Berättarkraft idag avgjordes på Berättarfestivalen i Skellefteå. I sedvanligt hård konkurrens med övriga sex finalister blev Angelicas berättelse på temat ”Ändrade planer” juryns favorit. "En stark berättelse framförd med nära publikkontakt" hette det bland annat i motiveringen.

– Just nu är jag lite chockad, säger Angelica direkt efter juryns besked. Min nästa tanke var "möjligheter", det här kan vara början på något nytt, säger Angelica direkt efter juryns besked.

Angelica Lundströms vinnande berättelse handlar om ett självupplevt övergrepp när hon var sju år, men är också en historia om medberoende och utsatthet.
– Jag berättar den även för min egen skull, det är nödvändigt att få nån som lyssnar. Direkt efter övergreppet var det enbart min älskade hund Roy som fick höra den. Det är först i vuxen ålder jag orkat gå ut med historien.

Vill fortsätta utveckla sitt muntliga berättande
Angelica är väldigt tacksam för de möjligheter stipendiet har gett henne.
– Jag har utvecklats oerhört under arbetet i våra workshops. Det har bland annat stärkt min känsla av att man ska våga ta sig an nya utmaningar. Gör man det öppnar sig nya möjligheter. Det här har gett mig mersmak att fortsätta att träna sig i berättandet för det är så kraftfullt.

Hur vill du nu fortsätta utveckla ditt berättande?
– Nu är jag inspirerad! Jag är nyfiken på teatervärlden, det är lockande och intressant både att skriva för scenen och stå på den. Den tanken har egentligen funnits hela mitt liv och nu känner jag stöd för att utforska detta närmare. Så det är lite julafton just nu!

En gemensam process
Berättarkraft genomfördes för tolfte gången och för andra gången i ett delvis nytt format. Istället för att utse en enda stipendievinnare utsågs sju stipendiater. De har fått utveckla sin berättelse i två workshops under ledning av Lillemor Skogheden och Theresa Eriksson.
– Det har varit spännande att jobba så här, att låta stipendiaternas berättelser växa fram i en gemensam process istället för att lämna en färdig berättelse i skriftlig form. Det blir förstås en viss utmaning kring framförandet på Berättarfestivalen, men också en större stolthet och helt enkelt bättre berättelser och framföranden, säger Lillemor Skogheden.

Arbetsformen har gjort att berättarna lyft sina framföranden till en ny nivå. För att tillföra lite nerv och spänning utses Årets berättare under Berättarfestivalen, men egentligen finns här flera vinnare menar Theresa Eriksson.
– Utnämningen av Årets berättare är den publika delen av Berättarkraft, men det viktigaste är ändå att alla sju duktiga stipendiater har fått chansen att utvecklas. Det känns bra att ha fått vara med och stötta dem.

Juryns motivering
I sin helhet lyder juryns motivering:
En stark berättelse med väl valda ord, ett fint flyt och med väl avvägda och talande tystnader, framförd med nära publikkontakt.

Övriga stipendiater i finalen var, utan inbördes rangordning; Linda Eliasson, Kåge, Lotta Nilsson, Dorotea och Tavelsjö, Anders Holmgren, Örviken, Jasmine Ravaghi, Skellefteå, Harald Larsen, Skellefteå, Elisabeth Zellman, Ursviken och Angelica Lundström, Umeå.

Årets jury bestod av Lillemor Skogheden, Nordiskt Berättarcentrum (juryordförande), Maria Wallin, tjänstledig kulturredaktör Norran, Bert Öhlund, tidigare kommunalråd Skellefteå, Berith Juvonen, författare och Katarina Kling Löfbom, Stadsblioteket.

Uppmuntra och utveckla det muntliga berättandet
Berättarkraft är ett stipendium med syfte att uppmuntra och utveckla det muntliga berättandet i Västerbotten. Den som söker till stipendiet och blir antagen får vara med om att ta fram en egen berättelse på årets tema. Detta sker genom två olika workshops, där den första lägger fokus på berättelsen och den andra på hur man kan berätta den. Målet är att hitta en berättelse på ca 10 minuter som framförs under Berättarkraftfinalen i samband med Berättarfestivalen i Skellefteå.

Berättarkraft är ett samarbete mellan Nordiskt Berättarcentrum, en avdelning på Västerbottensteatern, och Skellefteå Kraft. Representanter för dessa fungerar även som jury som förbehåller sig rätten att utse vilka som antas som stipendiater i årets Berättarkraft.

- - - - - - - - - - - - - -

Kontakt Angelica Lundström: 070-750 11 79

Presskontakt: Jonas Lundqvist, tel 070-35 65 008.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Lillemor Skogheden
Dramapedagog och amatörteaterkonsulent