2020-03-05 08:49Nyheter

Gunnar Eklund trollbinder publiken igen!

Gunnar Eklund, HusetGunnar Eklund, Huset

Gunnar Eklund återkommer till soppscenen den 12-13 mars och den 26-27 mars med sin uppskattade  föreställning Huset av Torgny Lindgren.  En berättelse som handlar om ett husbygge, om besatthet, om tro, om penninglotteriet, om gruvnäringen, om kärlek och om livets mening.

Några frågor till Gunnar:
Huset är en föreställning som du spelat under lång tid. Vad händer med en föreställning som du spelat så många gånger
-När man spelar en föreställning under en längre tid, kanske framförallt när det varit en tidslucka där man inte spelat den, fördjupas textarbetet. Man hittar nya ingångar och förhoppningsvis blir framförandet bättre eftersom texten sitter tryggare i kroppen.

Till det yttre handlar det om ett husbygge – men finns det en annan historia där under?
Som alltid när det rör sig om Torgny Lindgrens texter finns det historier under. Hans texter handlar nästan alltid om livet och döden och kärleken.

Vad är det hos Torgny Lindgren som gör att du så ofta återvänder till hans berättelser?-Torgny Lindgren har en förmåga att väva in stora existentiella frågor i till synes enkla berättelser om ett husbygge eller uppdragandet av en stubbe. Att de dessutom nästan alltid utspelar sig i Västerbotten bidrar naturligtvis. Han ger röst åt den lilla människan i den lilla orten i utkanten.

Huset hade premiär första gången i september 2003. Under 2004 gjordes den i samarbete med Norrlandsoperan Huset - Nu med musik (Gunnar, två operasångare och sex musiker med nyskriven musik av Cay Nyqvist). Förutom att spelas under 2004 så framfördes den också under teaterbiennalen 2005.

Gunnar Eklund kommer att vara anställd hos Västerbottensteatern f o m 14/4 2020 – 13/4 2022. Han kommer att medverka b l a i sommarteatern Romeo och Julia och Västerbottensteaterns Jubileumsföreställning hösten 2020 samt i invigningsföreställningen i nya kulturhuset.

Övrigt som händer v 11
9/3 kl 19.00 Jag skulle då gå vid första slaget, föreläsning + föreställning  med Matilda Kjellmor och Lena Stenvall. Ingår Feministisk vecka.
11/3 kl 18.00 Försnack Tre systrar med regissören Camilla Persson och delar av ensemblen.
11/3,13/3 kl 19.00 och 14/3 kl 14.00 Tre systrar spelas

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.