2024-06-05 07:52Pressmeddelande

Regeringens förslag om gårdsförsäljning hotar Systembolagets monopol

Porträtt av UNF:s ordförande Jane Segerblom och vice ordförande Simon Elfström Schönbeck, står med armarna i kors.Ordförande Jane Segerblom och vice ordförande Simon Elfström Schönbeck

Under morgonen presenterade regeringen det slutgiltiga förslaget till gårdsförsäljning. Förslaget innebär att alkoholproducenter ska kunna sälja alkohol på sina faciliteter. Regeringen räknar med att det handlar om 600 alkoholproducenter. UNF ser med största allvar på förslaget eftersom det skulle strida mot EU:s regler om fri handel vilket medför att Systembolagets detaljhandelsmonopol upphör.

“Det är tredje gången gillt för alkohollobbyn. Att tidigare utredningar har underkänt gårdsförsäljning dög inte, det skulle helt enkelt utredas tills man fick det svaret man önskar. Nu när det har skett så går regeringen vidare med ett förslag som sannolikt innebär slutet för vårt i särklass viktigaste verktyg mot alkoholens skadeverkningar” säger Jane Segerblom, förbundsordförande för UNF.

Förslagets kärna är att alkoholproducenter som producerar max 75 000L spritdrycker, 400 000L jästa drycker på som mest 10% alkohol samt max 200 000L jästa drycker på över 10% alkohol får utföra direktförsäljning. Frågan om gårdsförsäljning har diskuterats vid flera tillfällen, särskilt sedan 2021 då den senaste utredningen slutfördes. Förslaget som presenterades idag ligger nära den modell som utredningen tagit fram. Utredningen har kritiserats då dess EU-rättsliga analys varit ofullständig och i vissa fall inkorrekt. Under morgonens pressträff stod det klart att det fortsatt saknas garantier för Systembolagets detaljhandelsmonopol. Vidare har utredningens direktiv varit att modellen inte får äventyra folkhälsan, men utredningens konsekvensanalys är bristfällig och det är tydligt att folkhälsan på sikt försämras av gårdsförsäljning.

“Det är beklagligt att regeringen och Sverigedemokraterna tvingar igenom förslaget till varje pris. Gårdsförsäljningsförslaget har arbetats om så kraftigt genom åren att den lantliga gården som det skulle säljas på har bytts ut mot bryggeri med betongfasad i stan. Slutmålet är givetvis att med kirurgisk precision avveckla systembolagets monopol.” säger Simon Elfström Schönbeck, vice förbundsordförande.

Om detaljhandelsmonopolet avvecklas blir skadeverkningarna för folkhälsan avsevärt högre än det som utredningen aviserat. Att riskera det när systembolaget redan erbjuder ett utbud i världsklass vore milt sagt tanklöst. Mot bakgrund av detta säger UNF bestämt nej till gårdsförsäljning och uppmanar riksdagen att förkasta förslaget i sin helhet.

Om Ungdomens Nykterhetsförbund

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en nykter livsstil. UNF har cirka 2500 medlemmar fördelat på över 50 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.