2023-07-07 16:33Pressmeddelande

Högsta domstolens dom om Winefinder visar att regeringen behöver agera nu

Jane Segerblom, förbundsordförande UNFJane Segerblom, förbundsordförande UNF

Högsta domstolens  dom om Winefinder visar att regeringen behöver agera nu för att försvara det svenska alkoholmonopolet.

Idag meddelade Högsta Domstolen (HD) sin dom angående Winefinder och deras verksamhet med att leverera vin i Sverige. Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF) ser med oro på domen och betonar behovet av snabba åtgärder från regeringens sida för att täppa till kryphålen i svensk lagstiftning.

Enligt HD:s beslut får Winefinder sälja och leverera vin i Sverige genom t.ex. hemkörning. UNF uttrycker djup besvikelse över domen, då den ger upphov till en ökad tillgänglighet av alkohol, särskilt för ungdomar.

Domen som tillåter Winefinder att fortsätta med sin försäljning innebär fler problem och ökade risker för ungas trygghet. Vi vet av erfarenhet att så gott som alla aktörer förutom Systembolaget har bristfälliga ålderskontroller och att detta leder till att barn och unga enklare får tillgång till alkohol. Vi vet också att leverans av alkohol direkt hem till ytterdörren bidrar ytterligare till en osäker och farlig hemmiljö för de som är anhöriga till en missbrukare, säger Jane Segerblom, Förbundsordförande UNF.

Winefinder har på senare tid fått stort genomslag och har framställt sig som en plattform för vinälskare, men UNF ser deras verksamhet som ett hot mot folkhälsan. Genom att tillhandahålla hemleveranser av alkohol struntar Winefinder i andemeningen med det svenska alkoholmonopolet.

Nu kräver UNF att alkohollagen stärks och att regeringen gör sig beredda för att försvara monopolet

HD:s dom avslöjar det grundläggande problemet med att lagstiftningen är otillräcklig för att upprätthålla andemeningen med detaljhandelsmonopolet. Regeringen måste agera och sätta folkhälsan före alkoholindustrins vinstintresse, säger Simon Elfström Schönbeck, vice förbundsordförande UNF.

Om Ungdomens Nykterhetsförbund

Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF) är en ideell organisation som arbetar för ungas rätt till en meningsfull fritid utan alkohol och andra droger. UNF erbjuder en frizon för unga som vill ha en aktiv och drogfri tillvaro. Med 3000 medlemmar i 70 föreningar engagerar UNF ungdomar i hela Sverige för visionen om en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. Organisationen är politiskt aktiv, men är samtidigt partipolitiskt och religiöst obundet. För att ta reda på mer om UNF och vårt arbete, besök gärna www.unf.se.

Jane Segerblom
Jane Segerblom