2023-05-26 04:55Pressmeddelande

Uppsalabolag prisas åter igen på nationell lista

103-listan 2023. Fotograf: Oskar Omne. Företagarna. 3 av 4 bolag i Uppsala län är UIC-bolag103-listan 2023. Fotograf: Oskar Omne. Företagarna. 3 av 4 bolag i Uppsala län är UIC-bolag

Varje år får 103 företag i hela Sverige äran att lyftas i Företagarnas topplista med unga, nytänkande och kreativa entreprenörer. Tre av de fyra inspirerande vinnarna från Uppsala är UIC-bolagen: AI-företaget Enaiblers, sminkföretaget Minolei och ICT-företaget Papershive. Även i andra län finns UIC-bolag som vinnare.

Syftet med 103-listan är att lyfta fram förebilder i ett tidigt skede, som tack vare sitt entreprenörskap bidrar till utveckling, mångfald och välfärd. Listan speglar den entreprenörskraft som finns i hela landet – och 103 unga idéer inkluderar företagare i samtliga län.

Tre av fyra vinnare i Uppsala län 2023 är UIC-bolag:

H Cosmetics AB/Minolei Cosmetics
Två makeupartister såg en lucka på marknaden och har utvecklat bassmink för oljig hy som blir blank under dagen. Hudtypen är en utmaning för branschen då oljan i löser upp sminket och gör att det inte stannar kvar så länge. Tre års produktutveckling har nu gett resultat i form av tre produkter som håller huden oljefri länge. Länsvinnare av Skapapriset för unga innovatörer 2022.

Enaiblers AB
Utvecklar ett system för digital patologi med en AI-modell för att upptäcka objekt i olika typer av mikroskopprover. Systemet är en helhetslösning för ett digitalt arbetsflöde från datainsamling i fält till presentation av resultat, speciellt utvecklad för lägen med begränsad tillgång till vatten, el och internet.

Neurora NLP AB/Papershive
Har skapat en innovativ sökmotor som ger nya möjligheter att hitta relevant biomedicinsk data. Har förutsättningar att effektivisera forskningsprocessen för många inom fältet.

UIC-bolag som kvalat in på 103-listan i andra län:

I Gävleborg placerade sig Treddy som vinnare. Ett bolag som är aktivt i affärsutvecklingsprogrammet UIC Accelerator. Treddy erbjuder säkra betallösningar & spårbara frakter inom begagnathandeln. I Halland ser vi tidigare UIC-bolaget Helios Innovations som med en helt ny teknik, på ett hållbart sätt, renar flytande farligt avfall. Även i Stockholms län har ett bolag som har fått stöd av UIC kvalat in på listan; Medsbag - en ryggsäck och en app som har potential att rädda barn som har exempelvis astma eller diabetes.

Även förra året kvalificerade sig tre av fyra bolag från UIC in på Företagarnas 103-lista, i Uppsala län; Air Forestry som verkar för framtidens hållbara skogsbruk med jätterönare. Zigned som har utvecklat en ny tjänst för e-signering och hantering av dokument. Dendrit/Roundbit som digitaliserar vårdens anteckningar och bidrar till både tidsbesparing och minskar riskerna för missförstånd.

UIC erbjuder skräddarsytt affärsutvecklingsstöd, nätverk, finansiering och den kunskap som krävs för att utvecklas som en nytänkande startup eller ett tillväxtföretag, oavsett bransch. Resultatet blir kortare tid till marknad och minskade risker i tidiga och avgörande skeden. Samtliga bolag har fått affärsutvecklingsstöd genom något eller båda av UICs affärsutvecklingsprogram UIC Startup och UIC Build.

Läs nyheten och se hela listan hos Företagarna.

Om UIC (Uppsala Innovation Centre)

UIC (Uppsala Innovation Centre) som grundades 1999 är en av landets främsta företagsinkubatorer och acceleratorer. UIC erbjuder skräddarsytt affärsutvecklingsstöd, finansiering, kunskap och nätverk till nyskapande projekt och tillväxtföretag inom alla branscher som vill utvecklas, skala upp och nå en internationell marknad. Syftet är att påskynda tiden till marknad samt minska riskerna i tidiga och avgörande skeden. Vår målsättning är att bidra till att fler livskraftiga tillväxtföretag etableras. UIC-modellen innefattar bland annat affärsutvecklingsprogram för företagandets olika faser samt ett stort nätverk av handplockade affärscoacher från näringslivet som vägleder bolagen i deras affärsutveckling. Ägare till UIC är till lika delar STUNS, Uppsala kommun, SLU Holding samt UU Invest. UIC ingår i Vinnovas program Inkubationsstöd – Excellens. www.uic.se

Vedrana Vilda Ilic
Kommunikationsansvarig