2022-12-07 14:16Pressmeddelande

Cancerterapier som kan revolutionera och 22 andra vassa idéer på UIC Demo Day

Deltagare i affärsutvecklingsprogrammet Build hösten 2022. Deltagare i affärsutvecklingsprogrammet Build hösten 2022. Alina Castell på MyCural Therapeutics längst ner till höger.

Sedan tre månader tillbaka deltar 23 bolag och idébärare i UICs affärsutvecklingsprogram Startup och Build. De sista intensiva dagarna tuffar just nu på fram till avslutningen på Demo Day onsdagen den 14 december.

Programinnehållet i Startup erbjuder det som en idé behöver i början av sitt liv, till exempel att formulera en vision och identifiera kundsegment. I Build vässas deltagarnas kunskaper i bland annat IP-strategi och affärsjuridik och mål, strategi och genomförandeplan. Att UIC arbetar branschoberoende blir väldigt tydligt då man ser bredden på de antagna bolagen. De 23 idéerna återfinns till exempel inom hälsa, life science, information och kommunikationsteknologi, miljö, livsmedel och e-handel för att bara nämna några.

Ett Build-bolag som berör lite extra är MyCural Therapeutics som utvecklar cancerterapier för aggressiv MYC-driven högrisk-cancer. Bolaget, som backas upp av två patent, registrerades i september men det är femton års forskning som ligger bakom deras potentiella läkemedelskandidater. Alina Castell är VD och tillika en av bolagets tre grundare. Hon förklarar vad MYC är och vad bolaget vill åstadkomma:

− MYC är en onkgen som finns i alla normala celler. I de flesta tumörceller ökar nivån på MYC vilket driver snabbare celldelning, högre metabolism och resistens mot andra terapier, men också metastaser och inaktivering av immunceller. Tumörcellerna blir till slut beroende av den höga nivån av MYC och om man bara sänker nivån lite dör tumörcellerna. Vanliga celler däremot klarar av att vara utan MYC en kortare tid, säger Alina och fortsätter:

− MyCural har idag bioaktiva molekyler som inom några år kan komma att testas i kliniska studier. Anti-MYC cancerterapier skulle kunna revolutionera cancerterapi och ha bra effekt på nästan all typ av cancer. Mer än 50% av all cancer drivs av MYC från början, medan i stort sett alla tumörer i sena stadier av cancer drivs av MYC. Speciellt de aggressiva högrisk-tumörerna där det idag inte finns läkemedel som biter.

Vilken del av Build-programmet har varit mest värdefullt för er?
− Genom att delta i Build har jag som nybliven VD fått struktur på vad det är jag behöver göra och när, och vad som är viktigt. Jag har framför allt uppskattat delarna om vision, mission och teambuilding.

MyCural Therapeutics har så här långt säkrat investeringar från Uppsala universitet Invest, SLU Holding, Linköping Invest och senast Länsförsäkringar Uppsala.

Träffa idébärarna på Demo Day

När: Onsdag den 14 december kl. 16.00-19.00
Var: Ljusgården, Hubben. Dag Hammarskjölds väg 38

Anmäl dig på denna länk

Deltagare UIC Build hösten 2022

• Aquants AB
    En enkel och skräddarsydd lösning för direkt och kontinuerlig analys av vattenbaserade miljöer genom mätning av flertalet parametrar.
  • Enaiblers AB
    Digitalt mikroskop som analyserar bilder med hjälp av AI.
  • Green Tellus Golf AB (Make Golf)
    Make Golf hjälper ambitiösa golfare att bli bättre spelare och bemästra sitt golfspel. Vi tillhandahåller individuellt optimerade 3D-printade golfklubbor.
  • Lima Produkter AB
    Skyddsförkläde i plast för besvärliga situationer och miljöer.
  • Luciteklabs AB (Pic-A-Pike)
    Nytt sätt att identifiera individer av fiskar
  • MyCural Therapeutics
    Utveckling av cancerterapier för aggressiv MYC-driven högrisk-cancer
  • N.C Zero Waste Store Concept AB
    Vågen Zero Waste har som mål att möjliggöra en hållbar livsstil för alla. Genom att ta med sig sina egna behållare till deras refill-stationer och fylla på med ekologiska produkter, såsom skafferivaror, schampo, rengöringsmedel och mycket mer kan varje individ minska sin negativa miljöpåverkan från förpacknings- och matavfall. För oss är det viktigt att göra det lätt att leva på ett sätt som sätter mindre press på miljön, våra medmänniskor och oss själva.
  • Retail Software Stockholm AB (Tiny Tinkle)
    Tiny Tinkle är en vetenskapligt baserad applikation för barn i åldrarna 4 till 9 som kan användas både för att förebygga och bota daginkontinens.

Deltagare UIC Startup hösten 2022

• Allvi
    Allvi använder AI och nya visualiseringslösningar för att hjälpa sjukvården planera och fördela sina resurser för att ge bättre vård till patienter och bättre arbetsmiljö för personalen.
  • Beauty CAP
    Ny innovativ design inom beauty tech som kombinerar hudkräm med teknik.
  • Cellect
    Cellect syftar till att öka utbytet av mikroalger och biomassa i utomhusfotobioreaktorer genom att välja enceller med resistens mot utmanande miljöer. Cellects robusta mikroalger kommer att vara särskilt relevanta för bioteknikföretag som installerar och underhåller fotobioreaktorer i subtropiska och tropiska regioner.
  • Copper Lavender
    Copper Lavender skapar parfym ”tillverkad av CO2”, där etanol, såväl som alla doftkomponenter, syntetiseras från koldioxid som utvinns ur luften.
  • Goojess
    Goojess skapar framtidens sökmotor med Goojess-appen. Får fram information som man normalt inte kan söka efter. En smartare sökmotor med visuell information om din omgivning.
  • Gustav Franklin
    Utvecklar en app för bipolära.
  • Headstart
    Med digitaliseringens hjälp kommer Headstart förändra hur barn och ungdomar samlar in pengar till aktiviteter som resor med skolan och laget. Inte nog med att förändra, målet är att bredda och ta detta till en helt ny nivå i hela världen.
  • Individual-A
    En ny metod för att ventilera (ge luft) till nedsövda patienter under operation. Individual-As idé är ett grönare alternativ, mer ekonomiskt och lättare att använda jämfört med sedvanliga metoder.
  • ISayInnovate
    ISayInnovate stärker den psykiska hälsan genom att stärka vänskapen. De bygger en social aktivitetsapp där användare kan göra roliga aktiviteter, online och i verkligheten, med sina riktiga vänner.
  • North Sun
    North Sun producerar en app som skapar interaktiv kommunikation mellan olika intressenter och används för planering, kommunikation samt insatser och stöd till individer.
  • PassPro
    Ett träningshjälpmedel för fotboll som kvantifierar spelarnas precision i passningar. Hjälpmedlet gör träningen roligare, mer utmanande och möter spelaren på hens nivå.
  • Service Advisor
    En digital plattform för att revolutionera och underlätta sälj/köptjänster.
  • Signy (fd Subscriby)
    Subscriby möjliggör för konsumenter att prenumerera på vilken produkt som helst från Subscribys partnerhandlare, så att du kan spara tid och energi samtidigt som högkvalitativa produkter tillgängliggörs till en låg investering.
  • Sweaty Business
    Sweaty Business affärsidé är att vara en digital marknadsplats för handel med begagnad träningsutrustning. Marknadsplatsen ska sammankoppla köpare och säljare på en nischad onlineplattform.
  • Uppcycl
    CO2-hantering som tjänst, genom kontraktsförsäljning och egenutvecklad teknik.

Om UIC (Uppsala Innovation Centre)

UIC (Uppsala Innovation Centre) är en av landets främsta företagsinkubatorer och acceleratorer och rankas som en av världens 5 bästa företagsinkubatorer enligt UBI Global. UIC erbjuder skräddarsytt affärsutvecklingsstöd, finansiering, kunskap och nätverk till nyskapande projekt och tillväxtföretag inom alla branscher som vill utvecklas, skala upp och nå en internationell marknad. Syftet är att påskynda tiden till marknad samt minska riskerna i tidiga och avgörande skeden. Vår målsättning är att bidra till att fler livskraftiga tillväxtföretag etableras. UIC-modellen innefattar bland annat affärsutvecklingsprogram för företagandets olika faser samt ett stort nätverk av handplockade affärscoacher från näringslivet som vägleder bolagen i deras affärsutveckling. Ägare till UIC är till lika delar STUNS, Uppsala kommun, SLU Holding samt UU Invest. UIC ingår i Vinnovas program Inkubationsstöd – Excellens. www.uic.se