2023-11-29 05:55Pressmeddelande

Muktar Ahmed tar över ängelinvesteringsbolaget Linnéa Capital

Foto: Muktar Ahmed, investeringsansvarig på Linnéa CapitalFoto: Muktar Ahmed, investeringsansvarig på Linnéa Capital

Statliga riskkapitalbolaget Saminvest och utvalda affärsänglar fortsätter satsa på bolag som uppfyller kriterierna för affärsutvecklingsprogrammet UIC Accelerator. Muktar Ahmed tar över som ansvarig för ängelinvesteringsbolaget Linnéa Capital och kommer att fortsätta stärka samarbetet mellan framstående affärsänglar, Saminvest och UIC för att stödja lovande innovatörer och tillväxtbolag inom UIC Accelerator.

— Kapitaltillgång stärker företagens ekonomiska ställning och ger dem ännu bättre förutsättningar att lyckas. Det är vår övertygelse att genom denna strategiska process skapa en plattform för framstående och hållbara tillväxtbolag, säger Muktar Ahmed, investeringsansvarig för Linnéa Capital.

Efter en framgångsrik första tid har nu Muktar Ahmed tagit över som ansvarig för Linnéa Capital. Muktar, med bakgrund inom ekonomi och entreprenörskap, är redo att bygga vidare på ängelinvesterarbolagets framgångar. Linnéa Capital har etablerat sig som en viktig del av UICs modell med fokus på affärsutveckling och tillväxt för innovativa bolag.

— Jag ser fram emot möjligheten att verka i denna befattning och vidareutveckla det imponerande nätverket av investerare och innovativa företag. Vårt uppdrag är att stödja lovande, innovativa företag och skapa optimala förutsättningar för deras tillväxt och påverkan i samhället. Affärsänglarna i vårt nätverk får tillgång till ett noggrant kurerat deal flow som genomgår UICs process, vilket säkerställer kvalitativa investeringsmöjligheter, fortsätter Muktar Ahmed, investeringsansvarig för Linnéa Capital.

Linnéa Capitals styrka är kombinationen av kompetenta affärsänglar, kapital och UICs dokumenterat framgångsrika affärsutvecklingsstöd. Bakom finansieringen står det statliga riskkapitalbolaget Saminvest tillsammans med privata affärsänglar. UIC förvaltar ängelinvesterarbolaget men tar inga ägarandelar i bolagen. Bolag som antas till UIC Accelerator erbjuds en första investering på 600 000 kr och utvalda affärsänglar får sedan möjlighet att göra följdinvesteringar tillsammans med Saminvest. Linnéa Capital kompletterar UICs modell med tillgång till finansiering. Bolag antas till UIC Accelerator kontinuerligt.

För mer information:
Muktar Ahmed, Investeringsansvarig Linnéa Capital
UIC
E-post: muktar.ahmed@uic.se

Om UIC (Uppsala Innovation Centre)

UIC (Uppsala Innovation Centre) som grundades 1999 är en av landets främsta företagsinkubatorer och acceleratorer. UIC erbjuder skräddarsytt affärsutvecklingsstöd, finansiering, kunskap och nätverk till nyskapande projekt och tillväxtföretag inom alla branscher som vill utvecklas, skala upp och nå en internationell marknad. Syftet är att påskynda tiden till marknad samt minska riskerna i tidiga och avgörande skeden. Vår målsättning är att bidra till att fler livskraftiga tillväxtföretag etableras. UIC-modellen innefattar bland annat affärsutvecklingsprogram för företagandets olika faser samt ett stort nätverk av handplockade affärscoacher från näringslivet som vägleder bolagen i deras affärsutveckling. Ägare till UIC är till lika delar STUNS, Uppsala kommun, SLU Holding samt UU Invest. UIC ingår i Vinnovas program Inkubationsstöd – Excellens. www.uic.se

Vedrana Vilda Ilic
Kommunikationsansvarig