2023-10-25 19:50Pressmeddelanden

Tidskriftspriset 2023 - här är alla vinnare

Logo Tidskriftspriset

Under Tidskriftsgalan den 25 oktober utsågs alla vinnare i Tidskriftsprisets tolv kategorier.

Bland vinnarna finns en mångfald av talanger, såsom ambitiösa undersökande journalister, skickliga formgivare, innovativa reklamlösningar och gripande tidskriftsjournalistik inom rörlig bild. Nedan är hela listan med vinnare och jurymotiveringar.

- Banbrytande innovation och en rik mångfald av kompetenser lyser starkt inom tidskriftsbranschen, och detta reflekteras tydligt bland vinnarna av Tidskriftspriset. Jag är så stolt över att få representera en fantastisk bransch, säger Kerstin Neld, vd för branschorganisationen Sveriges Tidskrifter, som står bakom priset.

Vinnarna av Tidskriftspriset 2023

ÅRETS DESIGN
Jenni Carström
Magasinet Filter

Juryns motivering:
”Tidningsmakeri av högsta klass och kvalitet - här råder finlir från den minsta vinjetten till den mest storslagna rubriken. Humor, svärta, spänning och nerv formar ett Filter för upplysning i en komplicerad värld. Vinnaren är Jenni Carström på Filter!”

Jury:
Ebba Bonde, visuell chef Svenska Dagbladet (ordf.).
Marianne Brandt, har arbetat på Bonniers som AD för ett flertal tidningar, senast M-magasin.
Rickard Frank, designer som driver egen designbyrå, tidigare kreativ chef på Dagens Nyheter.

ÅRETS GRANSKNING
Mårten Martos Nilsson

Juryns motivering:
”Slapphänta kommunala bolag möjliggör fusk för miljoner. Redaktionen följer det blodiga spåret från Bromma till Hudiksvall och Boden. I en klassisk granskning avslöjar man hur ett systemfel gör att människor luras och utnyttjas på svenska byggen, varje dag. Allt börjar med ett blått öga i sociala medier. Vinnaren i Årets Granskning är: Mårten Martos Nilsson och Arbetet!”

Jury:
Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare VLT (ordf.)
Jenny Küttim, grävredaktör SVT Nyheter.
Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd Aftonbladet.

ÅRETS GREPP
Bluffvarningar
Råd & Rön

Juryns motivering:
”Enkelt, användbart och interaktivt – ett grepp som bara Sveriges pålitligaste tidning kan ta. Alla har vi väl någon som vi vill dela vidare en bluffvarning till.”

Jury:
Anna Careborg, tidigare chefredaktör och vd Svenska Dagbladet (ordf.).
Anna Holmquist, vd och grundare Gazzine.
Jack Werner, frilansjournalist och författare.

ÅRETS JOURNALIST
Mårten Martos Nilsson

Juryns motivering:
”För att outtröttligt ha bevakat och satt strålkastarljuset på en verklighet där rättssäkerhet och stolta arbetsmiljölagar förvandlats till pappersparagrafer. Och för att med mod och integritet ha avslöjat övergrepp på övergrepp och en samvetslös exploatering av utländsk arbetskraft under de senaste årens byggboom. Årets journalist är Mårten Martos Nilsson!”

Jury:
Sofia Wadensjö Karén, programdirektör Sveriges Radio (ordf.).
Charlotta Friborg, programchef och ansvarig utgivare SVT Nyheter.
Thomas MattssonSenior Advisor Bonnier News.

ÅRETS KREATIVA ANNONSAFFÄR
Game squad goes fashion -
ett samarbete mellan ELLE och Xbox

Juryns motivering:
”Tidskrifter är varumärken i flera dimensioner och kanaler. Årets vinnare visar att kreativitet kan leva och leverera i alla dessa – och några till – för att nå ut till en växande målgrupp. Juryn säger Game on och grattis till Elle och Xbox.”

Jury:
Mats Rönne, fristående rådgivare inom marknadsföring (ordf.).
Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige.
Linda Nilssonvd Komm.

ÅRETS LJUD
Från golvet

Juryns motivering:
”Vad kan vara starkare än en riktigt nära röst? Från golvet brottar ner all konkurrens med sofistikerat enkla grepp.”

Jury:
Lars Truedson, vd Tredje Statsmakten (ordf.).
Anna Rastner, Content Director Bauer Media Group.
Patrik Syk, exekutiv producent Aftonbladet Podcast.

ÅRETS OMSLAG
Tidningen Vi, juli 2023

Juryns motivering:
”Att göra ett riktigt bra omslag handlar om att beröra. Det kräver hantverksskicklighet där bild och rubrik samspelar, och visar på tidningens unika personlighet. Samtidigt ska det också spegla på vår samtid. Allt detta lyckas tidningen Vi med och därför blir det fantastiska och hypnotiska omslaget på Martin Kragh årets vinnare 2023.”

Jury:
Åsa Rydgren, vd Utgivarna, tidigare förlagschef/publisher på Bonnier Magazines & Brands (ordf.).
Ingrid Hegg, effektivitetskonsult Petra Brask & Partners, tidigare marknadschef inom Bonnier och Egmont.
Jonas Mattsson, marknadschef Tidsam.

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT
​Åssit
Strömbackaskolan Piteå

Juryns motivering:
”Vinnaren har visat på höga ambitioner och en nyfikenhet på skolvärlden och världen omkring. Med ett imponerande formspråk och modiga ämnesval levererar denna tidskrift journalistik på en hög nivå. Namnet må betyda ingenting men här hittar vi ett rikt innehåll. Vinnaren är Åssit!”

Jury:
James Savage, CEO & Publisher The Local (ordf.).
Susanne Claesson, chefredaktör Magasin K.
Måns Höög, förbundsordförande Ung Media Sverige.

ÅRETS RÖRLIGT
BUP-Upproret
Femina

Juryns motivering:
”Med finkänsliga och hantverksskickliga filmer som berör på djupet riktas ljuset mot samhällets svek. De som stått ensamma i sin kamp har fått en röst som nått ut brett. BUP-Upproret från Femina är viktig samhällsjournalistik.”

Jury:
Johanna Thulin Bratten, programchef, Samhälle TV4 (ordf.).
Magnus Anshelm, vd MMS.
Negra Efendić, undersökande reporter Dokument inifrån SVT.

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS
Ämnesläraren

Juryns motivering:
”Med genomtänkta teman, aktuella diskussioner och svåra frågeställningar som påverkar en hel generation har den här tidningen tagit sina läsares vardag på största allvar, samtidigt som den är bred nog att nå ut utanför klassrummen. Vår vinnare är inte bara yngst i klassen, den är också bäst. Grattis Ämnesläraren.”

Jury:
Anne Lagercrantz, vice vd SVT och ordförande Utgivarna (ordf.).
Per-Anders Broberg, vd och chefredaktör TT Nyhetsbyrån.
Anna Gullberg, kulturredaktör Expressen.
Linus Larsson, techredaktör Dagens Nyheter.
Robert Olsson, ordförande för Medier & demokrati vid Lindholmen Science Park.

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS
Expo

Juryns motivering:
”Med mod och integritet gräver de i några av vår tids största frågor. En kombination av aktuella poddar, en digital kunskapsbas och ett skarpt magasin har långsiktigt byggt ett mediehus som trots små resurser får stort genomslag. Vinnaren är – Expo.”

Jury:
Hanna Stjärne, vd SVT (ordf.).
Cissi Elwin, vd Chefakademin.
Jonas Nordling, journalist och författare.
Jon Mauno Pettersson, vd och chefredaktör Breakit.
Karolina Roslund, Senior Advisor & Investor.

SVERIGES TIDSKRIFTERS STORA PRIS
Helle Klein

Juryns motivering:
”Årets pristagare är både kropp och själ. Grundad 1966 men alltid aktuell. Hisnande hög klickrate och gudomlig räckvidd. Peppande, prestigelös och progressiv med stort hjärta och rapp hjärna. En envis röst på tidskrifternas sida som omfamnar hela den breda brokiga branschen. Långt från en pappersprodukt ändå papperets pålitligaste påve.”

Jury:
Patrik Hadenius, förlagschef Norstedts förlagsgrupp (ordf.).
Ann Henriksson, biträdande affärsområdeschef Bonnier News Business.
Linnéa Kihlström, chefredaktör och ansvarig utgivare Dagens Media.

FAKTA: Tidskriftspriset verkar för hög och bestående kvalitet och förnyelse av svenska tidskrifter genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Priset delas ut i samband med den årliga Tidskriftsgalan. Nominerade och vinnare av Tidskriftspriset tas fram av ett antal jurygrupper med erfarna personer från mediebranschen.

Om Sveriges Tidskrifter – Publicister i samverkan

Sveriges Tidskrifter är en branschorganisation för publicister som verkar inom ett fördjupande ämnesområde. Med våra ca 380 medlemmar är vi landets största branschorganisation inom medieområdet.

Kerstin Neld
Kerstin Neld