2023-09-26 09:54Pressmeddelanden

Här är de första nominerade till Tidskriftspriset

Nu är de första nominerade till Tidskriftspriset klara. Vinnarna avslöjas på Tidskriftsgalan den 25 oktober. Kategorierna som är klara är Årets Design, Årets Journalist, Årets Ljud, Årets Omslag, Årets Rörligt och Årets Skoltidskrift.

– Alla spännande nomineringar illustrerar den kreativa bredd som driver vår bransch framåt. Den gör mig optimistisk om tidskrifternas framtid i denna omvälvande tid, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.

Under nästa vecka släpper vi nominerade i de sista fem kategorierna.

Nedan hittar du nominerade i sex kategorier

ÅRETS DESIGN
Jenni Carström, Magasinet Filter
”Berättelserna du inte visste att du ville läsa, omslagen som retar dina sinnen, ingresserna med ett sound som sätter sig på hjärnan och bilderna som stannar kvar – det gör Filter till ett stort magasin i det lilla formatet.”

Mattias de Frumerie, Byggindustrin
”En design som gjuten med starka armeringsjärn i form av små detaljer, stora rubriker och fantasifulla grepp. Med raka rör levandegör Byggindustrin komplexa projekt och framtidsfrågor i ett ständigt föränderligt samhälle.”

Agnes Dunder, Modern Psykologi
”Formatet må vara litet men tankarna stora, känslorna starka och ämnesvalen rakt in i hjärtat. En kontrastrikedom uppbyggd av väl avvägd typografi och utomordentliga illustrationer. Modern Psykologi guidar sina läsare i vardagligt mående - hur tunga frågeställningarna än må vara är de lätta att ta till sig.”

Hanna Johansson, Tidningen Vi
”En formtopp där vinkelskärpan är vassare än någonsin och fantastiskt fotografi får mötena att vibrera. Med stilsäker typografi och design har klassikern Vi läsekretsen i sin hand.”

Jury:
Ebba Bonde, visuell chef Svenska Dagbladet (ordf.)
Marianne Brandt, har arbetat på Bonniers som AD för ett flertal tidningar, senast M-magasin.
Rickard Frank, designer som driver egen designbyrå, tidigare kreativ chef på Dagens Nyheter.

ÅRETS JOURNALIST
Josefin Auer, Kamratposten
”För att hon tar våra barn på fullaste allvar och låter dem berätta om de svåraste av ämnen. Genom att lyfta förbjudna funderingar och angelägna frågor hjälper hon unga att navigera i en allt mer komplex vardag.”

Anna Bodin, DN Lördag
”För att hon med stilistisk höjd och skarp blick fördjupar, förklarar och förädlar sina intervjupersoner. Att läsa Bodins personporträtt är att landa i djupare insikter om såväl omvärlden som det egna jaget, hennes medryckande, välskrivna berättelser griper obönhörligt tag om läsaren – från första bokstaven till sista.”

Mårten Martos Nilsson, Arbetet
”För att han med imponerande hantverksskicklighet avslöjar den brutala verklighet och totala rättslöshet som drabbar utländsk arbetskraft på våra byggen. Och det efter att i nästan tre decennier granskat det svenska arbetslivet från avtalsrörelser till Las-uppgörelser."

Madeleine Pollnow, Magasinet Filter
”För en lika lyhörd som enträgen berättarkonst om människor och ämnen som på djupet berör. Med skarp penna tecknar hon bland annat ett uppslitande barnomhändertagande, en förälders kamp mot en maktapparat som med lomhörd obönhörlighet skiljer en dotter från sin pappa.”

Sofia Wadensjö Karén,
programdirektör Sveriges Radio (ordf).
Charlotta Friborg, programchef och ansvarig utgivare SVT Nyheter.
Thomas Mattsson, Senior adviser Bonnier News.

ÅRETS LJUD
Från golvet - Arbetet (podcast)
”Ett avskalat berättande sätter upplevelsen i centrum när arbetslivets svåraste stunder skildras. Trots en lågmäld ton slår verkligheten hårt in i våra öron tack vare autenticitet och hudnära vardaglighet i såväl ämne som tilltal. Direkt från golvet. ”

De inlåsta pojkarna - Dagens ETC (podcast-serie)
”SIS-hem är ständigt i nyhetsflödet för rymningar och gängkriminalitet. Men i De inlåsta pojkarna når vi in bakom de låsta dörrarna och blottlägger missförhållanden med våld och korruption som ger allvarliga konsekvenser för både pojkar och personal.”

Lantbrukspodden - Land Lantbruk
”I en enkel och ostressad form låter Lantbrukspodden olika lantbrukare - inte minst den unga generationen - berätta om sin verklighet i en podd som känns som ett med sin målgrupp utan att rygga för vare sig kontroverser eller det riktigt smala.”

Intergalaktiskt - Ny Teknik (podcast)
”Genom att göra det nördiga lättillgängligt, tillföra humor men samtidigt bottna i vetenskap, tar man lyssnarna med på en resa långt utanför atmosfären och bortom Ny Tekniks traditionella målgrupp. Allt förpackat i en snygg grafisk kostym.”

Jury:
Lars Truedson, vd Tredje Statsmakten (ordf.)
Anna Rastner, Content Director Bauer Media Group.
Patrik Syk, exekutiv producent Aftonbladet Podcast.

ÅRETS OMSLAG
Damernas Värld, nr 2 2023
”Kläderna vi bär visar vilka vi är och vad vi tycker är viktigt. Mode kan även spegla det som sker i världen. Allt detta lyckas Damernas Värld kombinera på omslaget nr 2. Här har man valt att påminna om det som händer i Iran när moralpolisen lägger sig i vad kvinnor får bära eller inte. Detta visar man med kreativ höjd genom bilden på skådespelaren och aktivisten Bahar Pars i den starkt cerisa klänningen som för tankarna till Persiens vackra blomma, rosen.”

Kamratposten, nr 7 2023
”131-åriga KP fortsätter att ta både sin samtid och barnen på allvar! Alltid med omslag som illustrerar målgruppens intressen, tankar och känslor. I nr 7 i år tar man upp det svåra ämnet ätstörningar utan att för den delen skrämmas. Per Gustavssons färgstarka illustration, tillsammans med den tydliga rubriken, gör att alla åldrar vill läsa mera.”

Tidningen Vi, juli 2023
”I en komplex värld behöver många frågor svar. Rysslandskännaren Martin Kragh är en av de experter vi vänder oss till för att förstå mera om det som egentligen inte går att förstå. Samtidigt som Martin förklarar verkligheten i den stora världen för han en privat kamp. Allt detta fångar Tidningen Vi i omslaget med det hypnotiska porträttet och den talande rubriken.”

Ämnesläraren, nr 5 2022
”Slöjden har tappat tråden - kan det sägas bättre än med ett broderat omslag? Det tydliga, och samtidigt dubbeltydiga, budskapet blir ännu starkare när det kombineras med tidskriftens hantverkskunnande. Här får konstnären Lotta Sjöbergs broderi tala för sig själv som en del av den nationella debatt som pågår inom lärarkåren.”

Jury:
Åsa Rydgren, vd Utgivarna, tidigare förlagschef/publisher på Bonnier Magazines & Brands (ordf.).
Ingrid Hegg, effektivitetskonsult Petra Brask & Partners, tidigare marknadschef inom Bonnier och Egmont.
Jonas Mattsson, marknadschef Tidsam.

ÅRETS RÖRLIGT
BUP-upproret - Femina (repotageserie)
”För att målmedvetet ha tagit sig an ett svårt och viktigt ämne och skapat ett engagemang långt utanför den egna målgruppen. BUP-upproret från Femina lämnar ingen oberörd.”

Inmarschlåten - Everysport (dokumentärserie)
”Men djup förståelse för sin målgrupp berättas en historia om passion, gemenskap och kärleken till ett lag. Man får ett stycke idrottshistoria i Inmarschlåten av Everysport.”

Loreen: Vägen till scenen - ELLE
”För att med små medel och rätt timing skapat en mobil minidokumentär. Vi bjuds med på resan som tar Loreen via scenen till segern.”

Hôtelle  - ELLE (intervjuserie)
”För att på ett elegant sätt lyckats transformera sin paradgren, personporträttet, till ett nytt format. Vi får vara med och tjuvlyssna på personliga samtal i Hôtelle."

Jury:
Johanna Thulin Bratten, programchef, Samhälle TV4 (ordf.).
Magnus Anshelm, vd MMS.
Negra Efendić, undersökande reporter Dokument inifrån SVT.

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT
Frizon

Vimmerby gymnasium
”Med en proffsig lekfull layout och ett lika lekfullt som engagerande innehåll nära sin målgrupp har redaktionen skapat en skoltidskrift som platsar bredvid etablerade aktörer. Temat är framgång och Frizon levererar framgångsrikt spännande intervjuer och reportage.”

Latin Lover
Södra Latins gymnasium Stockholm
”Skoltidskriften levererar ambitiösa intervjuer i en nyskapande form. Med humor, självdistans och ett ständigt experimenterande förvaltar Latin Lovers redaktion den anrika tidskriften på bästa sätt.”

Rymdbladet
Rymdgymnasiet Kiruna
”Innanför det djupsvarta omslaget hittar läsaren ett ljust, lättsamt och underhållande innehåll. Rymdbladet vänder och vrider på sin målgrupps vardag och förpackar resultatet i en proffsig och lyxig design.”

Åssit
Strömbackaskolan Piteå
”Åssits redaktion backar inte från att ta sig an svåra ämnen som dödshjälp, kroppsideal och Förintelsen, men skildrar också gymnasieelevernas vardag på ett kreativt sätt. Det är välskrivet och layouten är både innovativ och högkvalitativ.”

James Savage,
CEO & Publisher The Local (ordf.).
Susanne Claesson, chefredaktör Magasin K.
Måns Höög, Förbundsordförande Ung Media Sverige.

Tidskriftspriset verkar för hög och bestående kvalitet och förnyelse av svenska tidskrifter genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Nominerade och vinnare av Tidskriftspriset tas fram av ett antal jurygrupper med erfarna personer från mediebranschen.

Om Sveriges Tidskrifter – Publicister i samverkan

Sveriges Tidskrifter är en branschorganisation för publicister som verkar inom ett fördjupande ämnesområde. Med våra ca 380 medlemmar är vi landets största branschorganisation inom medieområdet.

Kerstin Neld
Kerstin Neld